INZERCE

Pražští radní schválili proměnu Radlické radiály v červnu 2024. Svede dopravu z velké části pod zem. Zdroj: MHMP

Praha stavbu Radlické radiály nevzdává. Vypsala tendr a chce pokračovat v geologickém průzkumu

Hlavní město se snaží posunout projekt Radlické radiály blíže k realizaci. Vypsalo tendr na pokračování podrobného inženýrsko-geologického průzkumu a hydrogeologický a geotechnický monitoring v období od roku 2025 do 2030. Veřejné výběrové řízení zveřejnilo na portálu Tender arena.cz. Rozhodnutí o vypsání zakázky na pokračování průzkumu a monitoringu a dále na údržbu průzkumné štoly schválili pražští radní letos v září.

V červnu představitelé města posvětili zásadní proměnu přípravy Radlické radiály. Komunikace má podle nového návrhu vést ze 71 procent pod zemí. Stavba se tak oproti původnímu návrhu z roku 2017 prodraží na 35 miliard korun.

Provádění hydrogeologického a geotechnického monitoringu, stejně jako údržba štoly, která byla vybudovaná v letech 2014 až 2017, jsou aktuálně zasmluvněny podle pražského magistrátu do prosince 2024. To je také podle úřadu důvod, proč se musí uzavřít smlouvy nové.

U provádění hydrogeologického a geotechnického monitoringu štoly v termínu od ledna 2025 do prosince 2029 je podle pražského magistrátu předpokládaná hodnota zakázky sedm milionů korun bez DPH. U údržby štoly je to 26,9 milionu korun bez DPH.

Čtěte také. Nová Radlická radiála. Radní posvětili proměnu projektu, peníze ale nejsou

Jak již dříve uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), prodloužení monitoringu a údržba štoly svědčí o tom, že to myslí Praha s Radlickou radiálou vážně. K samotné úpravě projektu radiály podle něj došlo proto, aby ho bylo možné vůbec projednat a schválit. V září také připomněl, že součástí stavby je i 2,3 kilometru dlouhý tunel Radlice, u kterého ale nedošlo k výrazným změnám.

Praha zatím neví, z čeho stavbu Radlické radiály zaplatí. Zdroj: MHMP

Hřib opakovaně upozornil, že stejně jako v případě dokončení Městského okruhu je nezbytné, aby Praze s Radlickou radiálou finančně pomohl stát. Jedná se podle něj jednoznačně o stavbu celostátního významu, jejíž celková cena 35 miliard korun převyšuje finanční možnosti hlavního města.

Tisková mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl ale Ekonomickému deníku sdělila, že resort s podporou Prahy při financování Radlické radiály nepočítá.

Praha v současnosti nemá na projekt Radlické radiály stavební povolení. Řeší se územní rozhodnutí, které bylo předáno z městské části Praha 5 na pražský magistrát.

Jak Hřib sdělil už dříve, přípravy pokračují tak, jak je nezbytné, aby projekt získal všechna kulatá razítka. Inženýrsko-geologický průzkum a hydrogeologický a geotechnický monitoring jsou podle něj potřeba mimo jiné proto, že městu poskytnou informace, ze kterých se bude vycházet při naceňování nabídky. Průzkumná štola se podle Hřiba dělala i proto, že se pod povrchem přírodní památky Ctirad očekávaly nebezpečné krasové jevy.

(teč)