Pražský magistrát plánuje vypsat tendr s předpokládanou hodnotou osm miliard korun bez DPH na stavbu dopravního terminálu na smíchovském nádraží. Cílem je vybudovat na jednom místě moderní stanici železniční dopravy, metra, zastávku tramvaje a autobusů i kapacitní parkoviště. Záměr schválili radní města, ještě o něm budou hlasovat zastupitelé.
„Posunuli jsme se o další krok blíže k realizaci moderního dopravního terminálu na Smíchově tak, abychom jej mohli co nejdříve začít stavět v koordinaci s dalšími subjekty. Součástí nebude jen samotná železniční stanice příměstské i dálkové železniční dopravy, současná stanice metra nebo zastávka tramvaje, ale bude sloužit i jako cílové místo městských a příměstských autobusových, trolejbusových i elektrobusových linek,” uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Dále v místě vznikne zázemí pro dálkovou autobusovou dopravu a kapacitní parkoviště P+R pro až 950 vozidel. Na střeše terminálu v budoucnu vyroste také solární elektrárna.
Všechny druhy dopravy na jednom místě
Podle náměstka primátora pro územní a strategický rozvoj Petra Hlaváčka je schválení záměru signál toho, že to Praha s realizací Terminálu Smíchov myslí vážně. „Smíchovský terminál má za cíl propojit železniční a autobusovou dopravu a zkrátit tak přestupní vazby pro cestující. Rozhodnutí Rady je jeden z dalších kroků vedoucí k brzkému zahájení realizace. Víme, že kvalitní doprava je klíčová pro budoucí rozvoj města. Věřím, že občané plánovanou proměnu na Smíchově uvítají a že nový terminál přispěje k rychlejšímu a pohodlnějšímu pohybu po městě,” zdrůraznil.
V oblasti Smíchova dosud existují dva velké přestupní terminály veřejné dopravy – Smíchovské nádraží a Na Knížecí. Hlavní město proto rozhodlo o vybudování jednoho velkého Terminálu Smíchov, který efektivně na jednom místě propojí všechny druhy dopravy.
Mohlo by vás zajímat
Na rozsáhlé proměně železniční stanice úzce spolupracují pražský magistrát a Správa železnic. Podle náměstka Hřiba se s koordinací začalo už v průběhu zpracování studie ze strany Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha), jak nedávno informoval Ekonomický deník. „Zástupci Správy železnic byli účastníky pracovní skupiny při tvorbě studie. Investiční odbor magistrátu v roce 2018 převzal od IPRu hotovou studii Dopravní uzly Smíchov a začal pracovat na dokumentaci pro územní rozhodnutí a dokumentaci pro stavební povolení,“ připomněl začátky spolupráce Hřib.
Přímo pražský magistrát připravuje v rámci přípravy stavby nového Terminálu Smíchov několik souborů staveb. Jde o nový parkovací dům pro 900 aut a 600 kol, dále most pro budoucí obousměrnou dopravu přes Dobříšskou ulici a novou světelnou křižovatku. Dále jde o autobusovou platformu, která bude umístěná nad železniční stanicí Praha-Smíchov. V rámci stavby se počítá i se zmíněnou kompletní fotovoltaickou střechou a sjezdovou rampou do ulice Nádražní. Ta by také měla projít kompletní úpravou.
„Nový Terminál Smíchov se stane přestupním uzlem odpovídajícím 21. století. Tomu odpovídá i přestřešení železniční stanice včetně zabudování fotovoltaických panelů, lepší přestupní vazby nebo možnost využití prostor po vymístěném terminálu Na Knížecí pro jiné účely,“ uvedl Hřib.
Energii, kterou vyrobí fotovoltaické panely na střeše stanice, by měl Terminál Smíchov využívat pro svou vlastní potřebu. V rámci P+R parkoviště by také podle pražského magistrátu měly být k dispozici elektronabíječky pro osobní automobily a dobíjecí místa pro elektrokola. „Díky doplněné elektromobilitě a fotovoltaice bude moci hlavní město Praha požádat o dotace z Evropské unie na výstavbu terminálu,“ poznamenal Hřib.
Řešení Terminálu Smíchov obsahuje právě výstavbu kapacitního P+R západně od železniční stanice, terminál autobusové dopravy pro dálkovou i regionální dopravu bude zase umístěn nad nástupišti železniční stanice. V plánu je také přestavba stávajícího přednádražního prostoru v ulici Nádražní, doplnění zázemí terminálu a vybavení služeb včetně odstavů pro autobusy.
Zprovozňovat se bude terminál postupně
Jednotlivé části Terminálu Smíchov se budou zprovozňovat postupně. Například parkovací dům by měl začít fungovat v roce 2027. Ohledně dalších částí bude záležet podle náměstka primátora i na dalších účastnících rozsáhlé výstavby.
Spolupráce na projektu pokračuje se všemi dotčenými subjekty hlavního města, jako je Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Dopravní podnik hl. m. Prahy, ROPID nebo například Městská část Praha 5. Ale rovněž i s externími partnery, mezi jinými se Správou železnic nebo s developerskou společností Sekyra Group.
(mig)