Na trasu mezi pražským Karlovým náměstím a Strahovem se vrátí trolejbusy. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) získal pravomocné povolení záměru výstavby nabíjecí a napájecí infrastruktury pro elektrifikaci autobusové linky číslo 176. „DPP v současnosti připravuje zadávací dokumentaci pro veřejnou zakázku na zhotovitele i obstaratele stavby, kterou plánuje vyhlásit ještě letos,“ informoval podnik. Zahájení samotné výstavby předpokládá v první polovině roku 2025 a dokončení zhruba o rok později, tedy do poloviny roku 2026.

Předpokládané náklady na výstavbu infrastruktury pro elektrifikaci autobusové linky jsou podle dopravního podniku přibližně 320 milionů korun. Usilovat bude o spolufinancování z dotačních titulů Evropské unie, konkrétně z Národního plánu obnovy (CEF).

Trasa linky 176 vede v metropoli náročnějším terénem se stoupáním. Trolejové vedení na budoucí trolejbusové lince číslo 53 vznikne v délce bezmála osmi kilometrů. Úsek s trolejemi povede od smíchovského předpolí Jiráskova mostu (u Dienzenhoferových sadů) až ke Stadionu Strahov. Krátkou nabíjecí trolej vybuduje dopravní podnik také nad místy pro odstavy vozidel na obou konečných zastávkách na Karlově náměstí i na Strahově.

Zahájení samotné výstavby dopravní podnik předpokládá v první polovině roku 2025. Zdroj: DPP

Troleje se budou napájet ze stávající tramvajové měnírny Hřebenky, kterou dopravní podnik zmodernizuje a doplní o technologii pro trolejbusové tratě. V plánu má i výstavbu nové společné měnírny pro tramvaje a trolejbusy, kterou chystá jak pro budoucí tramvajovou trať Malovanka – Strahov, o níž Ekonomický deník informoval, tak i pro trolejbusovou trať pro linku číslo 191. Její elektrifikaci DPP v současnosti projektově připravuje. Nabíjecí trolej na Karlově náměstí bude napájena ze stávající tramvajové infrastruktury.

Obě investiční akce, nová tramvajová trať Malovanka – Strahov a elektrifikace autobusové linky číslo 176, jsou podle dopravního podniku navzájem ve velmi úzké koordinaci. Dopravní podnik připomněl, že na lince s číslem 53 začaly trolejbusy jezdit už v roce 1948. V roce 1967 pak byla s linkou číslo 54 sloučena do linky s číslem 51, na níž provoz trolejbusů skončil v polovině října roku 1972. Nyní by měla linka získat opět číslo 53.

Mohlo by vás zajímat

Plynulejší jízda, tišší chod

„Elektrifikace autobusových linek je důležitým krokem k lepšímu ovzduší a ochraně životního prostředí v Praze. Cestujícím přináší trolejbusy také větší pohodlí, neboť jejich chod je podstatně tišší a jízda plynulejší, než je tomu u dieselových autobusů,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Zdeněk Hřib (Piráti).

Vizualizace tramvajové trati na Strahově. Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Přípravu elektrifikace linky mezi Karlovým náměstím a Strahovem schválila rada hlavního města začátkem června 2020. Následně ji zařadilo představenstvo DPP do balíčku projektů Elektrifikace autobusových linek – levý břeh, kam spadají linky číslo 131, 137, 176 a 191.

V roce 2020 pražský dopravní podnik pro čtveřici linek vysoutěžil projektanta elektrifikace a v prosinci 2021 získal pravomocný závěr zjišťovacího řízení posouzení vlivu záměru elektrifikace linky číslo 176 na životní prostředí (EIA). Na podzim loňského roku DPP požádal u vydání společného povolení.

Z uvedených čtyř projektů je z pohledu projektové přípravy a realizace nejdále podle podniku investiční akce elektrifikace autobusové linky číslo 137, kde zahájil letos v srpnu výstavbu nabíjecí a napájecí infrastruktury v garáži Řepy a v Peroutkově ulici v koordinaci s rekonstrukčními pracemi, které zde provádí Technická správa komunikaci hlavního města Prahy (TSK).

(teč)