Dopravní prstenec okolo hlavního města i s možností vedení tramvají pod povrchem metropole či pátá trasa metra, pražský magistrát plánuje v příštím roce vyhlásit výběrové řízení na zpracovatele studie tangenciálně-okružní kapacitní dopravy. Aktuálně kvůli tomu spustil přípravu předběžné tržní konzultace pro zjištění tržních možností, Ekonomickému deníku to sdělil náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti).

Město nově oproti svým původním plánům také změnilo postup, podle Hřiba místo studie proveditelnosti v první řadě cílí na urbanisticko-technickou studii, která vyhledá ideální trasu a dopravní prostředek. „Mimo metra bude totiž zvažována i obsluha podpovrchovou tramvají,“ informoval Hřib.

Mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman k aktuálně vypsané konzultaci uvedl, že je před přípravou veřejné zakázky na zpracovatele vhodné ověřit možnosti na trhu právě předběžnými tržními konzultacemi s potenciálními dodavateli. „Proto jsme vytvořili dva dokumenty – oznámení tržních konzultací a technickou specifikaci, na kterou se v dotazech uchazečům odvoláváme. Cílem je především zjistit rámcovou cenu, za kterou by oslovené subjekty byly ochotny takovou studii zpracovat a také naší připravenost v podobě úplnosti zadání. Následně bychom vypsali veřejnou zakázku na zpracovatele takové studie,“ sdělil Hofman.

Mluvčí pražského magistrátu také upozornil, že dalším krokem je revokace původního usnesení. Doplnil, že původní velmi obsáhlý záměr, který měl být zadán jednou velkou zakázkou, byl z finančních důvodů, ale i z hlediska možnosti řízení projektu, redukován na řadu menších sousledných kroků. „Vyhlášené tržní konzultace jsou prvním krokem majícím za cíl nastavit zpracování této části. Po vyhodnocení těchto konzultací bude definován nový postup a dojde k revokaci a úpravě usnesení číslo 2876,“ poznamenal.

Mohlo by vás zajímat

Hlavní město už výzvu k předběžné tržní konzultaci ke zpracování studie tangenciálně okružní kapacitní kolejové dopravy zveřejnilo na portálu Tenderareana.cz. Zájemci se mají podle přiložené pozvánky možnost hlásit do 4. prosince.

Hřib ohledně plánů města na kolejový dopravní okruh popsal, že hledá systém, který posílí kapacitu, rychlost a komfort veřejné dopravy ve směru kolem širšího centra města tak, aby minimalizoval zásadní nedostatek pražské veřejné dopravy, což je podle něj spojení okrajů přes centrum. „Všechny čtyři linky metra směřují či budou směřovat do centra města, stejně tak tramvajová síť zajišťuje dominantně spojení okraje s centrem, zatímco spojení okrajů města mimo centrum je řešeno autobusovou dopravou, která nárokům Prahy nevyhovuje již dnes, natož ve výhledu,“ uvedl.

Podle Zdeňka Hřiba je řešeným územím širší prostor Smíchova, Podolí, Pankráce, Michle, Vršovic-Edenu, Žižkova, Libně, Vysočan a Čakovic. Zmínil, že náklady samotné realizace nyní nelze odhadnout. „Představa o nich vzejde právě z uvažované studie, která nabídne bližší pohled na trasování, a na to, zda bude v Praze potenciál pro pátou linku metra či bude výhodnější pracovat například s dílčími podpovrchovými tramvajovými tratěmi,“ upřesnil.

Studii proveditelnosti tangenciálně-okružní kapacitní kolejové dopravy vedení města řeší i v rámci koaliční smlouvy. V dokumentu uzavřeném mezi Piráty a STAN se ve volebním období od roku 2022 do roku 2026 obě strany zavazují, že připraví studii proveditelnosti tangenciálně-okružní kapacitní kolejové dopravy a budou pokračovat v budování tramvajových tratí s prioritou vnitřního tramvajového okruhu. Konkrétnější ale nejsou.

Myšlenky hlavního města na podpovrchovou tramvaj nejsou žádnou novinkou, když tehdejší vláda v roce 1965 zvažovala v Praze vybudování systému podpovrchové dopravy, přikláněla se právě k tramvajím. Jak uvedla v medailonku k podzemní dráze agentura ČTK, po zhodnocení expertiz odborníků, zejména ze Sovětského svazu, však dala v srpnu 1967 před podzemní tramvají přednost výstavbě metra.

Původní koncepce je ale podle ČTK dodnes patrná v některých částech nejstaršího úseku trasy metra C. Například stanice Hlavní nádraží, která se začala stavět už v březnu 1967 pro tramvaj s dveřmi vpravo ve směru jízdy, se už nepředělávala, a proto je tam pro Prahu netypické boční uspořádání nástupišť. Stopy po původních plánech nese i Muzeum na trase C.