Minimální znalost českého, ale i anglického jazyka, nízké povědomí o právech a povinnostech řidiče taxislužby a nedostatečná orientace na území hlavního města. V Praze stoupá spolu s rozmachem alternativních taxislužeb Uber a Bolt počet řidičů, kteří nemají podle magistrátu potřebné dovednosti i znalosti dopravních předpisů, jež by umožnily v hustém provozu na území Prahy bezpečně řídit vozidlo. Praha tak spoléhá na novelizaci zákona o silniční dopravě, konkrétně pozměňovací návrhy, které by měly pomoci stávající situaci řešit.

„Hlavní město Praha považuje současnou situaci v taxislužbě za alarmující. Počet vozidel taxislužby pohybujících se v silničním provozu dynamicky vzrůstá a ohrožováni jsou nejenom cestující, ale i ostatní účastníci silničního provozu,“ upozornil tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

V současné době jsou podle Hofmana legislativní podmínky nastaveny tak, že žadatel o udělení oprávnění řidiče taxislužby musí splňovat pouze podmínku věku 21 let a nesmí mít „deliktní minulost“. „U cizinců ze třetích zemí je nutno ještě splnit podmínky týkající se povolení k pobytu a povolení k zaměstnání. Většina žadatelů ze třetích zemí však nastavené podmínky splňuje a dopravní úřady nemají jinou možnost než jim oprávnění řidiče taxislužby udělit. Oprávnění řidiče taxislužby se přitom uděluje na pět let,“ popsal Hofman.

Město proto podle něj proto začalo jednat s ministerstvem dopravy s tím, že mělo zájem do novely zákona o silniční dopravě prosadit ve vztahu k cizincům obnovení možnosti, aby obce mohly jako požadavek pro práci řidiče taxislužby stanovit zkoušku z místopisu a právních předpisů. Dalším požadavkem bylo, aby žadatel o udělení o oprávnění řidiče taxislužby musel mít řidičský průkaz vydaný v České republice nebo v členském státě Evropské unie. Oprávnění řidiče taxislužby se také udělovalo jen na dobu povoleného pobytu na území České republiky a ne na dobu pět let.

Mohlo by vás zajímat

Město usilovalo i o to, aby žadatel o udělení oprávnění řidiče taxislužby musel k žádosti přiložit doklad o zdravotní způsobilosti. „Kromě těchto návrhů hlavní město Praha navrhovalo i rozšíření evidenčních povinností zprostředkovatelů taxislužeb (Uber, Bolt, Liftago) a rovněž jednu úpravu týkající se skutkové podstaty přestupkového jednání, která však není primárně zaměřena na cizince,“ zmínil Hofman.

Dodal, že po jednáních s ministerstvem dopravy vyšlo najevo, že návrh na znovuobnovení zmocnění pro zkoušky z místopisu a právních předpisů, ale také návrh na předkládání dokladu o zdravotní způsobilosti, podporu resortu nezískají. Od návrhů tak hlavní město Praha ustoupilo.

Ministerskou podporu, vyslovenou podle Hofmana přímo ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS), naopak získaly návrhy na to, aby řidič taxislužby musel mít řidičský průkaz vydaný v České republice a aby oprávnění řidiče taxislužby bylo udělováno pouze na dobu povoleného pobytu.

„Navrhovaná změna související s řidičskými průkazy má zajistit vyšší bezpečnost v provozu na pozemních komunikacích, kdy práci řidiče taxislužby bude moci vykonávat pouze osoba, která splňuje takové podmínky, aby se mohla stát držitelem řidičského průkazu vydaného Českou republikou nebo jiným členským státem EU,“ upřesnil Hofman.

Kritický hospodářský výbor

Změna, která se podle něj týká omezení doby platnosti oprávnění, směřuje k tomu, aby mohla být držitelem platného oprávnění řidiče taxislužby pouze osoba s povoleným pobytem. Hofman zmínil, že v současnosti se oprávnění řidiče taxislužby uděluje na dobu pěti let i v případech, kdy cizinci ze třetích zemí doloží pracovní a pobytové oprávnění jen na několik příštích týdnů.

„Podporu získal i návrh na mírné rozšíření evidenčních povinností pro zprostředkovatele taxislužeb, kterým hlavní město Praha cílí na lepší odhalování protiprávního jednání i návrh na úpravu znění povinnosti a skutkové podstaty u jednoho konkrétního přestupku,“ uvedl Hofman.

Pražské návrhy se ještě před projednáváním novely zákona o silniční dopravě, jinak také rozsáhlé „devítinovely“, ve druhém čtení v Poslanecké sněmovně dostaly 16. ledna na sněmovní hospodářský výbor a tam vzbudily rozruch. „Dost dobře nedokážu pochopit, proč bychom někomu, kdo v rámci České republiky může řídit automobil, bránili v tom, aby mohl řídit vozidlo taxislužby,“ poznamenal například poslanec Stanislav Blaha (ODS) s tím, že mu to nepřijde dostatečně srozumitelné.

Poslankyně Zuzana Ožanová (ANO) na jednání výboru uvedla, že existují ještě mezinárodní průkazy, které platí jeden a tři roky a pokud chce někdo řešit omezení, měly by do něj být zahrnuty i ony. „Minimálně po dobu platnosti těch průkazů,“ zmínila Ožanová. Pokud by měli lidé ze zemí mimo Evropskou unii podle Ožanové v Česku povolení podnikat, bylo by překvapivé, kdyby byli v něčem omezeni.

Podle ředitele legislativy ministerstva dopravy Jakuba Kopřivy jde o v rámci návrhu o maximální transparentnost. Ministr Kupka si podle něj byl vědom toho, že mají změny vliv a dopad na podnikatele v segmentu. „Právní úprava, pokud bude schválena a kterou ministerstvo podpořilo, zavádí novu povinnost pro výkon povolání řidiče taxislužby mít český nebo unijní řidičský průkaz. Nemáme za to, že by byla úprava v rozporu s unijním právem nebo mezinárodními závazky,“ poznamenal Kopřiva. Dodal, že Česká republika má právo určit, jaká jsou pravidla přístupu pro výkon některých povolání v dopravě.

Poslanci se při hlasování v hospodářském výboru nakonec k návrhům Prahy postavili neutrálně, podle Víta Hofmana se přesto Praha návrh pokusí v Poslanecké sněmovně předložit prostřednictvím některého z poslanců. „Věříme, že získá většinovou podporu,“ uzavřel Hofman.