Z Prahy do Drážďan za 55 minut? Zastupitelé hlavního města schválili severní trasu vysokorychlostní železnice přes metropoli.
O úpravy zásad územního rozvoje požádala Správa železnic. Městští zastupitelé jí vyhověli ve čtvrtek večer. Trať povede Prahou takzvaným „severním vstupem rychlého spojení – západní trasou“. V délce 9527 metrů povede přes městské části Praha-Březiněves, Praha-Ďáblice, Praha 18, Praha 8 a Praha 9. Dosud území spadala pod územní rezervu.
Trať má pomoci nejen Praze
Podle náměstka primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petra Hlaváčka vysokorychlostní trať (VRT) pomůže nejen Praze, ale také strukturálně postiženým oblastem v severních Čechách a nabídne jim nové příležitosti v propojení s hlavním městem.
„Vlakem budete z Prahy v Ústí nad Labem za pouhých 26 minut a v Drážďanech za necelou hodinu. Za Prahu máme v tomto hotovo, nyní předáváme štafetu státu. Na vznik VRT má navázat nové nádraží Terminál Sever v Letňanech, které by se mělo stát důležitým dopravním uzlem,“ sdělil Hlaváček.
Ukončené a schválené
V rámci procesu projednávání byly podle pražského magistrátu vyhodnoceny všechny připomínky. Ministerstvo životního prostředí rozhodlo o nutnosti posouzení vlivů na životní prostředí, které se podle magistrátu řádně ukončilo.
Vysokorychlostní železnice v hlavním městě měla být součástí i Železničního uzlu Praha, jehož dokončení je v plánu v roce v roce 2047. Předpokládané náklady na vybudování uzlu jsou 185 miliard korun. Prahy se zároveň týkají i další vysokorychlostní úseky, jde o úsek od Běchovic směrem na východ související s VRT Polabí a takzvaná VRT Praha, která počítá s přidáním čtvrté koleje od Běchovic do Libně a zahrnuje novou trasu z Běchovic na Zahradní město a do Vršovic.
Mohlo by vás zajímat

Na vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany počítá Správa železnic se dvěma vysokorychlostními terminály, jde o Terminál Roudnice nad Labem VRT a Terminál Ústí nad Labem centrum, který by měl stát v lokalitě stávajícího nádraží Ústí nad Labem západ.
Razítko pro Moravskou bránu
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je v České republice v určité fázi přípravy aktuálně 460 kilometrů vysokorychlostních tratí. Do roku 2050 mělo v zemi podle resortu dopravy vzniknout až 767 kilometrů vysokorychlostních tratí.
Na začátku června získala souhlasné stanovisko k posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) od ministerstva životního prostředí stavba první úseku vysokorychlostní železniční tratě mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem, takzvaná Moravská brána.