Pražský dopravní podnik (DPP) začne koncem roku zpracovávat studií proveditelnosti prodloužení nyní budované linky metra D z náměstí Míru na náměstí Republiky. Tento krok dnes schválili radní hlavního města. Po dokončení úseku z Pankráce do Písnice bude následovat část od Pankráce na náměstí Míru a finální úsek směrem do centra, jehož stavba by mohla začít po roce 2037.

Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR) již dříve vypracoval ověřovací studii doporučující vést trať přes hlavní nádraží namísto Žižkova, jak si přála Praha 3. Nová studie však trasu na Žižkov rovněž prověří, primárním cílem je však propojení s náměstím Republiky a hlavním nádražím.

Významné propojení s centrální železniční stanicí

Trasa metra přes hlavní nádraží bude důležitá i kvůli plánované centrální vlakové stanici pod hlavním nádražím, která má být součástí pražské podzemní železnice plánované Správou železnic (SŽ). Oba projekty bude nutné koordinovat, přičemž stavba metra se předpokládá mezi lety 2037 a 2044.

Podle materiálu je prodloužení linky D na náměstí Republiky nutné k rozložení přepravní kapacity, protože stávající trasa C metra dosahuje svého limitu. Zároveň se plánuje modernizace staré stanice metra na hlavním nádraží.

Exkurze, metro. Foto: Jan Soběslavský
Stavba metra D, den otevřených dveří. Foto: Jan Soběslavský

Postup výstavby a zpoždění projektu

Výstavba linky D začala v roce 2022 a probíhá úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, poté naváže úsek na Nové Dvory a následně do Depa Písnice. Kvůli prodlouženým řízením u antimonopolního úřadu se předpokládaný termín dokončení úseku Pankrác–Písnice posunul z roku 2029 na nejdříve rok 2031.

Radlická radiála se více tuneluje, město chystá tendr

Pražský magistrát vyhlásí tendr na zpracování projektové dokumentace upravených částí plánované Radlické radiály, jejíž stavba se kvůli množství námitek protahuje. Radní dnes schválili tendr s předpokládanou hodnotou 407,8 milionu korun.

Upravený projekt zvýšil podíl tunelů z 55 na 71 procent trasy dlouhé 5,5 kilometru. Nově propojuje tunely Butovice a Jinonice do jednoho úseku o délce 1,2 kilometru a přidává tunel v Řeporyjích dlouhý 379 metrů. Další úpravy zahrnují zahloubení části trasy pod sídlištěm Botanica a zrušení plánované estakády u stanice Nové Butovice.

Mohlo by vás zajímat

Kvůli novým úpravám bude možná nutné připravit nové zhodnocení dopadů na životní prostředí (EIA), protože stávající posudek vyprší příští rok a nelze ho prodloužit.

Radlická radiála
Vizualizace – velká část Radlické radiály povede pod zemí. Foto: Hlavní město Praha

Kritika zdržení projektů a volba dozorčích rad městských firem

Předseda pražského ANO Ondřej Prokop kritizuje zpožďování klíčových dopravních projektů a komplikace s jejich financováním ze strany vedení města.

Radní také potvrdili znovuzvolení členů dozorčích rad městských firem Pražská plynárenská a Kolektory Praha. Petr Klepáček pokračuje v radě Pražské plynárenské, která zásobuje 425 tisíc odběrných míst, a zastupitel Prahy 13 Petr Praus zasedne opět v radě Kolektorů Praha, spravujících městskou kolektorovou síť.

Podle dohody vládnoucí koalice mají mít opoziční strany vždy jednoho zástupce v dozorčích radách městských firem, s výjimkou pražského dopravního podniku, kde má zástupce jak opoziční ANO, tak i Praha Sobě. Opozice SPD v radách městských firem zastoupena není.