Praha od srpna zvedne cenu stání na většině záchytných P+R parkovišť, kterých provozuje dvacet. Na čtyřech budou lidé za denní stání platit 100 korun a na devíti 50 korun. Zbylých sedm, která nejsou hlídaná, budou nově na 12 hodin zdarma. Dosud řidiči na všech parkovištích kromě jednoho za den zaplatili 20 korun. Hlavní město od srpna zdraží také jednotlivé jízdné a sms jízdenky MHD. Přitom Piráti, kteří drží v metropoli křeslo primátora, mají ve svém dlouhodobém volebním programu MHD bezplatnou.
V Praze se od srpna změní tarif pro MHD. Zdraží jízdenka na 30 minut z 24 na 30 korun a devadesátiminutová z 32 na 40 korun. Zdraží rovněž sms jízdenky, a to o v případě třicetiminutové z 24 na 31 korun a 90 minutové z 32 na 42 korun. Vznikne nový tarif pro lidi ve hmotné nouzi, kteří zaplatí měsíčně 165 korun. Ceny měsíčních a ročních kuponů zůstanou zachovány. Postup vedení města kritizovala opozice, které vadí, že jde o další zdražování života v Praze.
Piráti přitom mají ve svém dlouhodobém volebním programu vizi bezplatné městské přepravy. „V oblasti osobní a nákladové přepravy prosazujeme: Kvalitní a bezplatná MHD. Chceme zlepšit kvalitu a dostupnost městské hromadné dopravy. Navrhujeme převést dopravní podniky na transparentní organizace a využít data o poptávce pro optimální plánování. Za této podmínky podpoříme na komunální úrovni návrh, aby byla MHD plně financována z veřejného rozpočtu, jak se již v zahraničí osvědčilo (např. estonský Tallinn),“ lze se dočíst v dlouhodobém volebním programu Pirátů.
Zároveň s jízdným se zvýší ceny přenosných kuponů, které využívají především hotely, cestovní kanceláře nebo firmy.
Manipulační poplatek za úkony při pořízení slevových průkazek a kategorií bude nově sjednocen na 60 korun, dosud to bylo ve spojení s Lítačkou 120 korun, za papírové průkazky se platilo 20 korun.
Pro lanovku na Petřín bude nově stanoveno speciální jednorázové jízdné 60 korun, majitelé předplatních kuponů pro Prahu nebo turistických jízdenek platit za výjezd nebudou.
Po obnovení provozu speciální autobusové linky Airport Express z Letiště Václava Havla na pražské Hlavní nádraží, bude stát jízdenka 100 korun namísto dnešních 60 korun. Upraví se také ceny vícepásmových turistických jízdenek pro cestování po Středočeském kraji.
Se zvýšením některých tarifů se zvedá i výše pokuty za jízdu bez platné jízdenky. Při platbě na místě nebo do 15 dnů v doplatkové pokladně se přirážka k jízdnému zvýší z 800 na 1 000 korun.
Při pořízení ročního kuponu do 5 dnů od uložení pokuty bude přirážka jen 800 korun. Zvýší se také pokuty za další porušení přepravního řádu, například za znečištění nebo jiné poškození vozidla, a to až na 1 000 korun.
„Dramatické zvýšení jednorázového jízdného pro všechny Pražany jen těžko vyváží sleva pro lidi v hmotné nouzi, kterých je v Praze asi 5 500, byť je to jistě bohulibý počin. Očekávali jsme, že koalice představí i významné provozní úspory v Dopravním podniku hlavního města Prahy, ale zjevně se šetřit nechystá,“ uvedl ke zdražování cen jízdného, a s ním souvisejících plateb, místopředseda opozičních zastupitelů hnutí ANO Ondřej Prokop.
Zaparkuješ na P+R? Zaplatíš
P+R parkoviště slouží k tomu, aby na nich lidé dojíždějící autem do Prahy nechali svoje vozy a dále pokračovali MHD, což má ulehčit provozu v centru. „Do správy i nových záchytných parkovišť každoročně investujeme zhruba 40 milionů korun, rozšiřujeme jejich síť, zajišťujeme kvalitu zázemí i okolí a soustředíme se také na implementaci nových technologií. Věříme, že dojíždějící řidiči si rozšířené nabídky všimli a budou mít pro změnu cen pochopení,“ uvedla mluvčí městské Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.
Největší zvýšení se od srpna bude týkat parkovišť v Holešovicích, Ládví, jednoho z parkovišť na Skalce a stání u Kongresového centra, kde jako na jediném z parkovišť lidé i nyní platí více, konkrétně 90 korun za den. Podle TSK mají tato parkoviště nejlepší dostupnost do centra.
Druhá zóna za 50 korun se bude týkat parkovišť dále od centra, například na Zličíně, Černém Mostě, v Jižním Městě, v Letňanech nebo v Radotíně. Zóna stání zdarma se bude týkat těch parkovišť, která jsou bez personálu, například v Běchovicích, na Kotlářce nebo v Troji mimo režim pro návštěvníky zoo.
Dosud řidiči platili na všech parkovištích s výjimkou toho u Kongresového centra 20 korun za celodenní stání. V noci musí řidiči odjet, jinak platí další poplatky. Cena se zvedla v roce 2011 z deseti korun. Podle informací TSK se od té doby kapacita navýšila o 1 500 stání a další budou přibývat. Začátkem příštího roku by se měl otevřít například nyní budovaný parkovací dům na Černém Mostě za zhruba půl miliardy korun, který má nabídnout 880 stání. Další parkoviště se podle TSK v příštích letech objeví například v Hostivaři, Čakovicích nebo Podbabě.
Parkoviště P+R | Kapacita | Zařazení do zóny |
Běchovice | 98 | zdarma |
Běchovice střed | 64 | zdarma |
Braník | 115 | zdarma |
Kotlářka | 186 | zdarma |
Nové Butovice | 59 | zdarma |
Skalka 2 | 78 | zdarma |
Troja | 276 | zdarma |
Černý Most 2 | 138 | 50 Kč |
Depo Hostivař | 178 | 50 Kč |
Chodov | 692 | 50 Kč |
Letňany | 679 | 50 Kč |
Opatov | 212 | 50 Kč |
Radotín | 58 | 50 Kč |
Rajská zahrada | 91 | 50 Kč |
Zličín 1 | 88 | 50 Kč |
Zličín 2 | 66 | 50 Kč |
Holešovice | 77 | 100 Kč |
Kongresové centrum Praha (KCP) | 260 | 100 Kč |
Ládví | 85 | 100 Kč |
Skalka 1 | 110 | 100 Kč |
Postup města kritizuje pražský opoziční zastupitel a místostarosta Prahy 11 Ondřej Prokop (ANO). „Je to další z nepochopitelných kroků koalice primátora (Zdeňka) Hřiba. P+R by mělo motivovat lidi k odstavení auta a přestupu na MHD. U takto dramatického zdražení se dá očekávat, že naopak i ti, kteří parkoviště dnes používají, pojedou raději autem až do centra,“ uvedl Prokop. Zdražení P+R jde podle něj proti předvolebním slibům a zdražuje život v Praze, kdy se např. již zvedala cena vody, svozu odpadu nebo daň z nemovitosti.
Tomáš Rovný s použitím ČTK