Hlavní město v letošním roce pošle prostřednictvím Technické správy komunikací (TSK) do rozvoje infrastruktury pro cyklisty 137 milionů korun. Další akce pak z přidělených dotací zafinancují městské části. Praha už letos zprovoznila například sedmisetmetrovou část cyklotrasy A1 v Holešovicích, která vznikla v rámci nového parku U Vody a napojuje se na už existující část u Trojského mostu.
Dále finance zamíří na vybudování 1700 metrů cyklotrasy A1 v Praze 5 mezi Vyšehradským železničním mostem a nově vznikajícím Dvoreckým mostem. U cyklotrasy A1 dojde také k jejímu rozšíření v Radotíně, kde podle náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) kvůli hustému provozu cyklistů nedostačuje její šířka.
„V případě pravobřežní cyklotrasy A2 bude pokračovat její modernizace na Podolském nábřeží, konkrétně v 800 metrů dlouhém úseku mezi vznikajícím Dvoreckým mostem a čerpací stanicí. Důležitý je také nový úsek nadřazené cyklotrasy A7 o délce 900 metrů, který po více než 15 letech příprav konečně vznikne mezi stanicí metra Kačerov a cyklistickým uzlem U Labutě v Krči,“ přiblížil některé z letošních projektů Zdeněk Hřib.
Náměstek primátora také uvedl, že magistrát investice do cyklistické infrastruktury drží na stejné úrovni jako v minulých letech i přesto, že je městský rozpočet zatížen vysokým počtem pokračujících investic. Jedná se například o metro D, Dvorecký most, rekonstrukci Průmyslového paláce nebo výstavbu a rekonstrukce škol.
Mohlo by vás zajímat
Další cyklostezky pak budou budovat městské části z dotací od města. Městská část Praha 19 bude opravovat dva kilometry stezky pro chodce a cyklisty na cyklotrase A431 mezi Kbely a Hutěmi a pokračovat bude i v projektu Krajinného parku Havraňák, který realizuje společně s pražským magistrátem a městskou částí Praha-Čakovice.
Mezi Toužimskou a Zamašskou ulicí přibude kilometr stezky na cyklotrase A294, městská část Praha 14 dokončí cyklotrasu A8 u Českobrodské ulice a Praha 22 nechá postavit cyklostezku z Uhříněvsi do Měcholup.
V loňském roce hlavní město dokončilo například projekty oddělené cyklostezky A1 pod Mánesovým mostem, nové cyklostezky mezi lávkou pod Pražským okruhem a Komořanskou ulicí, cyklostezky podél Staroklánovické nebo modernizace části A2 mezi Vyšehradským tunelem a Podolskou.
„Zprovoznit se nám také podařilo hned čtyři lávky. Ta nejznámější je samozřejmě Štvanická, která propojila Karlín a Holešovice a tím i cyklotrasy A1 a A2. V Čakovicích vznikla pro cyklisty důležitá lávka přes železniční trať společně s více než kilometrem cyklostezek na cyklotrase A4, jež do budoucna povede až do Brandýsa nad Labem. Dvě nové lávky se také zprovoznily v Radotíně, po obou vede cyklotrasa A11. Všechny tyto akce výrazně zlepšily jízdu na kole mimo provoz nebo vytvořily nová dosud neexistující propojení,” konstatoval Zdeněk Hřib.
Cyklotrasy vznikají i při rekonstrukci ulic
Investice do cyklodopravy magistrát řeší i v rámci dalších investičních akcí. Cykloopatření zahrnuje podle informací úřadu do rekonstrukcí a oprav ulic, ale i výstavby nových tramvajových tratí a dalších dopravních staveb. Letos tak podle magistrátu například v rámci další etapy rekonstrukce Hartigovy na Žižkově nebo v rámci rekonstrukce třídy Dukelských hrdinů vzniknou cyklopruhy. S novými přejezdy pro cyklisty pak počítá rozsáhlá rekonstrukce křižovatky Sokolovská – Českomoravská na Praze 9. Na budovaném Dvoreckém mostě pak budou oddělené cyklopásy.
Pražský magistrát také podle Hřiba souběžně připravuje takzvaný jízdní řád dopravních investic, který vydá letos v rámci aktualizace plánu udržitelné mobility a týkat se má i cyklistické infrastruktury. „Díky aktualizaci budeme moci více upnout síly na projekty, které jsou již ve vysoké fázi připravenosti a rozložit si efektivněji v čase záměry, které teprve musí získat povolení od státních úředníků,“ poznamenal Hřib.
Praha chce také podporovat využívání sdílených kol. „Velkou radost nám dělá zájem o sdílená kola, která si lze půjčit prostřednictvím aplikace PID Lítačka. Tuto službu může každý majitel s platným kuponem využít až dvakrát denně na 15 minut zcela zdarma. V loňském roce bylo takto uskutečněno více než tři čtvrtě milionu jízd, což znamená třetinový nárůst oproti roku 2022. Celkem čtyři pětiny lidí využívají službu opakovaně,“ sdělila předsedkyně Komise Rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu Bára Soukupová.
(teč)