Je příliš velké, anebo třeba na nevhodných místech, hlavní město plánuje redukci a úpravu dopravního značení. Pražští radní pověřili Institut plánování a rozvoje Praha (IPR), aby zpracoval metodický materiál, který má kultivovanější podobu značek řešit. Spolupracovat na tom má s magistrátem, městskými částmi a Technickou správou komunikací hlavního města Prahy (TSK). První pilotní projekty by se měly uskutečnit v příštím roce.
„Praha je na mnohých místech přehlcena značkami. Jejich podoba a umísťování se řídí specifickými předpisy, které se soustřeďují na bezpečnost a plynulost dopravy. Nebere se ale už v úvahu, že značky tvoří součást prostředí města pro všechny jeho uživatele a ve všech typech prostředí, ve kterém vytváří nepřehledný vizuální balast,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Od nového manuálu si Hřib slibuje, že díky němu zbytečný balast dopravního značení z pražských ulic a veřejných prostranství zmizí, anebo dojde k úpravě jeho podoby.
Pražský magistrát upozorňuje na skutečnost, že se u osazování dopravního značení neřeší, zda jde o historické centrum metropole nebo široké komunikace. Výsledkem je tak, že sloupky značek často překážejí na chodníku chodcům nebo lidem s kočárky, popřípadě zakrývají výhled na památky. „Současná legislativa umožňuje používání různých velikostí, podob a umístění značek, není však dostatečně využívána s ohledem na místo, kde se značky nacházejí a jak jej lidé využívají,“ zmiňuje úřad.
Metodický materiál s názvem Kultivované dopravní značení má městu sloužit jako doplněk k Manuálu tvorby veřejných prostranství hlavního města Prahy. Podle Hřiba přispějí nové zásady ke srozumitelnosti dopravního značení a kvalitě jeho užívání a vzhlednějšímu veřejnému prostoru.
Mohlo by vás zajímat
Materiál bude podle náměstka primátora analyzovat stávající situaci a možnosti lepší praxe, jaké umožňuje současná legislativa. „Definuje principy, podle jakých postupovat. Vytvořené zásady budou vyzkoušeny v několika různorodých prostředích a závěry budou pak zapracovány do finálního dokumentu. Výsledkem mohou být i doporučení pro úpravy legislativy,“ konstatoval Zdeněk Hřib.
Jak uvedl náměstek pražského primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček, vytváření příjemného veřejného prostoru se skládá z celé řady drobnějších kroků a úprav. Ať už jde o mobiliář, dlažbu nebo bezbariérové přístupy a dopravní značení. „Jsem rád, že k úpravám přistupujeme metodicky a manuál bude sloužit jako další střípek do mozaiky menších změn, díky kterým vznikne funkční a vizuálně přívětivě město,“ dodal Hlaváček.
Pilotní opatření by měla realizovat Technická správa komunikací hlavního města Prahy například na Starém Městě, Žižkově, Jižním Městě, v Zahradním Městě nebo v Ďáblicích. Půjde ale vždy jen o části lokalit. Z vybraných území bude vytipována malá oblast, například blok domů nebo několik ulic a křižovatek, kde město změny otestuje.
(teč)