Pražský Barrandovský most se opět otevře řidičům, rekonstrukce se posunula do poslední části. Aktuálně stavbaři pokládají nové povrchy. Pokud nenastanou žádné komplikace, předpokládá se ukončení prací na konci týdne, sdělila Ekonomickému deníku tisková mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK) Barbora Lišková.
Předcházet tomu bude podle mluvčí ještě instalace zádržného systému a kompletní nastrojení rekonstruované části mostu. „Dále nás čeká instalace portálů a zatěžovací zkouška celé severní nosné konstrukce. V posledních dnech také dojde k novému vyznačení severního mostu a počítá se i s obnovou vodorovného dopravního značení na jižní konstrukci,“ poznamenala Lišková.
Jakmile TSK dokončí letošní práce, čeká most ještě poslední pátá etapa, při které budou dělníci sanovat povrchy. Při těchto pracích už ale nebudou na mostě podle agentury ČTK žádná dopravní omezení. Současná fáze rekonstrukce mostu odstartovala v březnu a měla trvat do konce letních prázdnin. Došlo ale ke zpoždění. Už před spuštěním uzavírky upozorňoval náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti), že v pořadí třetí a finální, uzavírka bude mít výraznější dopad na dopravu, než ty předešlé. Sloučením dvou uzavírek do jedné ale podle něj zkrátilo dobu rekonstrukce o jeden rok. Práce se podle něj zkrátily například o jednu přípravnou a jednu dokončovací fázi oprav.
Jak v minulosti uvedl náměstka ředitele TSK Josef Richter, spojení dvou etap dohromady mělo přinést nejen časové, ale i finanční úspory. Původně vysoutěžená cena za celou rekonstrukci mostu byla 594,5 milionu korun, ukázalo se ale, že konečná částka bude zhruba dvakrát vyšší. Generální ředitel TSK Filip Hájek letos v září uvedl, že rekonstrukce bude stát zhruba 1,14 miliardy korun, informovala ČTK.
Mezi důvody jmenoval velmi špatný stav původní konstrukce, inflaci a použití modernějších technologií. Při započtení nulté fáze oprav, kdy byly opraveny mimo jiné pilíře, výše zmíněné páté fáze a zaplacení správce stavby se pak náklady vyšplhají na téměř 1,31 miliardy korun.
Stavbaři v rámci rekonstrukce Barrandovského mostu použili do podloží vozovky například speciální ultra vysokopevnostní beton (UHPC). Vrstva se následně překryje litým asfaltem a poté se zhotoví finální vrstva tvořená asfaltobetonem. „Tato vyrovnávající, staticky spřahující vrstva, je za tímto účelem zcela klíčová. Původní konzole byla ve velmi špatném technickém stavu a my jsme museli využít UHPC a jeho úžasných vlastností k tomu, abychom ten most zachránili,“ uvedl k tomu Josef Richter.
(teč)