Rekonstrukce mostu Šmejkalka na dálnici D1 pokračuje a řidiči to výrazně pociťují. Omezení na mostě se promítají do dlouhých kolon. Celá stavba má být dokončena na jaře 2027.
„Nyní dochází k demolici středních spojek obou mostů a posléze k jejich spojení,“ uvedl na sociální síti X generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Následovat bude demolice a výstavba pravé části mostu. Naplánovaná je od října letošního roku.
Zásadní zásah
Ředitelství silnic a dálnic už dřív uvedlo, že výměna takzvaných stojek, které rozpírají vrchní část mostu a historický oblouk, představuje zásadní zásah. A zatímco levou a pravou mostní konstrukci čeká demolice, historický oblouk zůstane zachován.
Aktuálně se po mostě jezdí v každém směru dvěma zúženými pruhy maximálně osmdesátikilometrovou rychlostí, výsledkem jsou dlouhé kolony. Ministr dopravy Martin Kupka v této souvislosti vyzval motoristy k co nejplynulejší jízdě: „Největší komplikace nastávají v situaci, kdy dochází k rychlému brzdění.“ Doba pro omezení na dálnici by měla podle dohody trvat 755 dní.
Zhotovitelem stavby je sdružení společností Strabag a Pragoprojekt, které most rekonstruuje za 965 milionů korun bez DPH. Celková doba stavby má trvat 1460 dní.
Mohlo by vás zajímat
Dva jeřáby na stavbě
Významněji rekonstrukce, která začala už v roce 2023, ovlivňuje provoz od 21. května. Středová část mostu by se měla podle Ředitelství silnic a dálnic stavět za pomoci dvou věžových jeřábů vysokých 60 metrů nebo autojeřábu schopného unést až 500 tun.
„Odhadovaná délka této etapy je přibližně čtyři měsíce. Následovat bude postupné rozebírání poloviny mostu, po které je nyní vedena doprava ve směru na Prahu, a demolice původních stojek, které se nacházejí mezi nosnou konstrukcí a historickým obloukem,“ sdělilo ředitelství.
Na to naváže výstavba nové poloviny mostu. Tato část rekonstrukce potrvá přibližně rok. Pak se práce přesunou na druhou polovinu mostu. Z demolice by mělo vzniknout zhruba 10 tisíc tun recyklátu využitelného při výstavbě.