Historické vlaky Českých drah čeká obnova. U poválečných motorových vozů „Hurvínek“ a vozů „Rybák“ se budou měnit obruče na dvojkolích. Státní dopravce už vypsal veřejnou zakázku. V nostalgickém provozu není taková výměna podle tiskového mluvčího Českých drah Filipa Medelského příliš častým krokem.
Mluvčí dodal, že historické vozy v provozu najezdí o mnoho méně kilometrů, než v běžném vozy v každodenních výkonech. Obruče na dvojkolích se podle Medelského mění podle potřeby, když se sjedou na minimálně přípustnou hranici. Modernizací aktuálně projde celkem deset historických vlaků. Vítěz zakázky se má postarat jak o revizi dvojkolí, tak výměnu obručí. Lhůta pro podání nabídek je 6. května.
Pravidelné kontroly prasklin
„Dvojkolí historických vozidel, podobně jako u jakýchkoliv jiných vozidel, které se pohybují na tuzemské železniční síti, prochází pravidelnou defektoskopickou kontrolou, zda tam nejsou praskliny, anebo kontrolou profilu kola,“ upřesnil Medelský. Velkou část servisních zásahů si podle něj České dráhy realizují samy v rámci svého servisního zázemí, u odbornějších zásahů využívají externích firem a vypisují veřejné zakázky.
Vozy Hurvínek získaly svou přezdívku podle Českých drah pravděpodobně na základě dřevěného interiéru, ovládání pomocí lanek nebo velkých návěstních světel. Mezi lety 1948 až 1956 jich bylo vyrobeno 549 kusů, dopravu měly zajišťovat zejména na lokálních tratích.
Využívány byly ještě začátkem 90. let minulého století. Mnoho strojů se dochovalo podle drah na vlečkách jako posunovací lokomotivy, jiné byly přestavěny na prohlídkové vozy trakčního vedení.
Mohlo by vás zajímat
Speciální podvozky Rybák
Vozy Rybák získaly název na základě jednonápravových neotočných podvozků, jejichž systém vyvinul Jindřich Rybák. Jde o vozy se třemi uzavřenými oddíly a jedním velkoprostorovým oddílem s 69 místy k sezení na dřevěných sedadlech. Celkem bylo vyrobeno 809 kusů vozů řady Ce typu „Rybák“. Několik vozů s odlišným uspořádáním si objednala firma Baťa a nesou přezdívku „Baťák“.
Centrum historických vozidel Českých drah má aktuálně více než 130 historických osobních vozů, které se podle Medelského používají se po celé České republice při příležitosti jízd zvláštních vlaků.
