To je ale překvapení, když ve své léta užívané datové schránce naleznete zprávu, že vám byla zřízena druhá datovka. A to přes to, že přes původní schránku jako živnostník či podnikatel dávno komunikujete s finančním úřadem, sociálkou a zdravotní pojišťovnou. Zkrátka je vaším pilotním kanálem pro komunikaci se státní správou. Proč mít dvě?, položíte si otázku.

Můžete si myslet, že druhá datová schránka je duplicitní a tudíž zbytečná. Jenže stát to tak nevidí.

Původní záměr ministerstva vnitra zřídit datové schránky takřka všem přílišné nadšení nevzbudil. Podle původního návrhu zákona z dílny ministerstva vnitra měly být datové schránky povinně zřizovány všem lidem, kteří komunikují se státem prostřednictvím bankovní identity, eObčanky s čipem, služby Moje ID, mobilního klíče eGovernmentu, I.CA s čipovou kartou nebo údajů NIA ID.

Pokud by tito lidé nechtěli datovou schránku používat, museli by ji deaktivovat na příslušné pobočce CzechPointu, tedy například na poště.

Zákon měl podle předkladatele mimo jiné usnadnit sdílení informací mezi úřady a urychlit digitalizaci státní správy. Ministerstvo vnitra si ale původní představu rozmyslelo.

Mohlo by vás zajímat

„Datové schránky jsou bezpečným a moderním způsobem komunikace se státem, nechceme ale k jejich užívání nikoho nutit. Proto povinnost používat datové schránky od začátku roku 2023 pro fyzické osoby rušíme,“ sdělil ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).

Rozhodnutí vlády stvrdili začátkem prosince poslanci.

A tak řadě lidem přišla do léta užívané datové schránky zpráva, že jim byla založena nová datová schránka. Řada z nich si klade otázku proč a dumá nad tím, jak tu novou zrušit. Ale ouha, ono to nejde.

„Zřízení nových datových schránek probíhá od počátku tohoto roku ze zákona pro všechny podnikající fyzické osoby (OSVČ), které ji dosud neměly zřízenu na základě vlastní žádosti, tzn. na základě jejich zápisu v zákonem stanovené evidenci (registr osob),“ začíná vysvětlení Hana Malá z ministerstva vnitra.

Datová schránka je v tomto případě zřizována podnikajícím fyzickým osobám, tzn. subjektu odlišnému než osobě fyzické a tedy datová schránka jiného typu

„Nejedná se tak o duplicitu, pokud daná osoba již datovou schránkou fyzické osoby disponuje. Duplicitní zřizování datových schránek ostatně zákon neumožňuje, tzn. jedné fyzické osobě je zřizována pouze jedna datová schránky fyzické osoby, a jedné podnikající fyzické osobě je zřizována jedna datová schránka podnikající fyzické osoby, jedné profesi advokát, znalec, daňový poradce apod., je zřizována rovněž pouze jedna tzv. profesní datová schránka podnikající fyzické osoby,“ pokračuje Hana Malá.

Vícero typů datových schránek, které jsou ustaveny zákonem tudíž podle ní neznamenají duplicitu, nýbrž zákonem stanovené respektování role a typu jednání konkrétní osoby, které odpovídá příslušný typ schránky, aniž by se jednalo o duplicity, či bylo možno takové schránky slučovat.

Paragraf 3 zákona č. 300/2008 Sb. v prvním odstavci říká, že datovou schránku fyzické osoby zřídí ministerstvo bezplatně fyzické osobě, která je plně svéprávná, na žádost této osoby bezodkladně po podání žádosti. Paragraf druhý pak dí, že fyzická osoba má nárok na zřízení jedné datové schránky fyzické osoby.

Paragraf 4 zákona č. 300/2008 Sb. pak konstatuje, že datovou schránku podnikající fyzické osobě, advokátu, statutárnímu auditorovi, daňovému poradci, insolvenčnímu správci, znalci, soudnímu tlumočníku a soudnímu překladateli zřídí ministerstvo bezplatně a bezodkladně poté, co obdrží informaci o jejich zapsání do zákonem stanovené evidence nebo rejstříku.

Ve druhém odstavci se pak lze dočíst, že podnikající fyzická osoba, advokát, statutární auditor, daňový poradce, insolvenční správce, znalec, soudní tlumočník a soudní překladatel mají nárok na zřízení jedné datové schránky podnikající fyzické osoby, advokáta, statutárního auditora, daňového poradce, insolvenčního správce, znalce, soudního tlumočníka a soudního překladatele.

Duplicitní zřizování datových schránek ostatně zákon neumožňuje, tzn. jedné fyzické osobě je zřizována pouze jedna datová schránky fyzické osoby, a jedné podnikající fyzické osobě je zřizována jedna datová schránka podnikající fyzické osoby. Foto: Česká pošta

Zvyknout si nebo jednu zrušit? Ale kterou?

Máme tedy dvě datové schránky. Co s tím?

Ekonomický deník proto položil ministerstvu vnitra dvě otázky:

„Jak lze řešit případy, kdy stávající uživatel používá léta funkční a používanou datovku a novou nezinicializuje, ale budou mu do ní nově chodit důležité dokumenty – soud, policie, katastr?“

„Jak v případě zřízení druhé webové schránky postupovat v případě, že chce stávající držitel datovky využívat tu svou již funkční s jeho ID a tu zbytečnou bude chtít zrušit?“

Na tyto otázky ministerstvo vnitra neodpovědělo.  

Co tedy dělat, pokud se vám nechce obsluhovat dvě datové schránky naráz? Protože nově zřízenou schránku pro OSVČ zrušit nelze, je daná zákonem, lze tak zrušit tu léta užívanou datovku, přestože s ní komunikujeme se všemi úřady. Jediným řešením je její deaktivace na CzechPointu, tedy například na poště (deaktivace trvá cca tři dny).

Ekonomický deník položil ministerstvu vnitra ještě jednu důležitou otázku: „Kolik takových případů (přidělení druhé datové schránky) ministerstvo vnitra eviduje, či kolik jich odhaduje?“

Resort Víta Rakušana i tento dotaz nechal bez odpovědi.

Jan Hrbáček