Trojice projektů vysokorychlostních železničních tratí (VRT) na Moravě se hodí pro financování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP). Studii proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která metodu doporučuje, projednala ve středu vláda. Celkem jde podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) o 205 kilometrů tratí s investičními náklady 179 miliard korun. Po souhlasu vlády nyní následuje příprava výběru transakčního poradce a zadávacího řízení na soukromého partnera.
Projednávaná studie měla za cíl najít takové řešení, které bude po technické a právní stránce proveditelné a státu přinese takzvanou hodnotu za peníze. Ta podle resortu dopravy představuje hypotetickou finanční úsporu, kterou přinese forma PPP projektu oproti realizaci tradiční formou série oddělených veřejných zakázek.
Metodu spolupráce veřejného a soukromého sektoru studie doporučuje využít pro projekty VRT Moravská brána v délce 91 kilometrů a s investičními náklady 96 miliard korun, VRT Jižní Morava v délce 39 kilometrů a investičními náklady 23 miliard korun a třetím projektem je rychlé spojení Střední Morava v délce 75 kilometrů a investičními náklady 60 miliard korun.
„Pro financování nových rychlých tratí nutně potřebujeme zapojit více zdrojů. Vyzkoušeli jsme si to již na dálnicích v případě jihočeské D4 a chystáme se i na železnice. Právě při budování moravské části projektu se hodí využít financování a budování soukromými firmami,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Koncesionář bude mít ve všech třech projektech za úkol provést výstavbu, zajistit si pro ni potřebné financování a úseky dlouhodobě udržovat ve smluvně stanovené kvalitě. Stát mu za to bude platit až od doby uvedení do provozu a platby se uskuteční na základě dostupnosti.
Jednotlivé projekty trojice moravských vysokorychlostních železničních tratí mají být podle ministerstva dopravy realizované odděleně na základě samostatných výběrových řízení, a to postupně s dostatečnými odstupy s ohledem na jejich majetkoprávní připravenost, ale také realizaci ostatních PPP projektů dopravní infrastruktury v České republice. Vliv bude mít i makroekonomická situace.
Partnerství na železnici i dálnicích
Projekt VRT Moravská Brána povede mezi Brodkem u Přerova a stanicí Ostrava-Svinov a je základní částí rychlého spojení mezi Brnem a Ostravou. „Významně zkrátí čas, který strávíme na cestě vlakem mezi střední a severní Moravou. Například z Olomouce do Ostravy se bude možné dostat za 30 minut, oproti dnešním přibližně 50,“ informoval resort dopravy.
VRT Jižní Morava je součástí mezinárodního spojení České republiky s Rakouskem a Slovenskem a mezi Brnem a státní hranicí u Břeclavi. Z Brna do Vídně či Bratislavy mělo být možné se po dokončení dostat za jednu hodinu, oproti dnešní zhruba hodině a půl.
Projekt rychlých spojení Střední Morava má mimo jiné výrazně zkrátit cestovní doby na trasách Brno – Ostrava, Brno-Olomouc a Brno-Zlín, na rameni Brno-Přerov až na přibližně 30 minut oproti dnešní zhruba hodině a čtvrt.
Ministerstvo dopravy chystá i další PPP projekty. Zapojení soukromého sektoru do rozvoje dopravní infrastruktury plánuje také u projektu modernizace trati z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla Praha. Ministerstvo dopravy a Správa železnic plánují vyhlásit výběrové řízení na koncesionáře ještě před Vánoci letošního roku. Náklady projektu jsou 1,1 miliardy eur, v přepočtu zhruba 27,5 miliardy korun.
Projekt Rychlých spojení je podle ministerstva dopravy součástí vládního plánu rozvoje klíčové páteřní dopravní infrastruktury v České republice a jde o strategický projekt i pro napojené kraje. Má přinést zlepšení dopravní dostupnosti, ale také zvýšení přepravní kapacity osobní železniční dopravy až o 60 tisíc cestujících denně na nejvytíženějších úsecích nebo uvolnění kapacity pro nákladní dopravu, kde umožní nárůst až o 40 procent volných tras.
Model PPP projektu se zvažuje i dalších infrastrukturních staveb, jako jsou úseky dálniční sítě, konkrétně část Pražského okruhu a dálnice D55. Prvním dálničním PPP projektem v Česku je dostavba úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, která se blíží do svého finále.
(teč)