Úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 (511) postaví sdružení firem Eurovia CZ, Stavby mostů, Porr a Porr Bau. Výběr vítěze tendru oznámil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Sdružení nabídlo cenu 9,76 miliardy korun bez DPH. Práce začnou letos v prosinci a potrvají tři roky. Státní podnik vybíral ze čtyř nabídek a reálnost vítězné nabídky prověřovala hodnotící komise. Řešila, zda se nejedná o mimořádně nízkou nabídkovou cenu, původní předpoklad byl 15 miliard korun.
Stavba, která je navržená jako „šestipruh“ tvoří jihovýchodní část Pražského okruhu a ze všech částí okruhu, které zbývá dostavět, je spojení dálnice D1 s oblastí Běchovic podle ŘSD nejkritičtější. „Pražský okruh je klíčovou stavbou nejen pro Prahu, ale i pro celý region. Jeho dokončení výrazně zlepší plynulost dopravy a sníží dopravní zátěž v hlavním městě. Na konci roku 2027 bychom po této stavbě měli jezdit,“ uvedl Radek Mátl.
Úsek má v budoucnu snížit provozní zatížení na Štěrboholské radiále i Jižní spojce, které dnes zajišťují tranzitní dopravu ve směru na severovýchod, respektive jihovýchod metropole. Nová trasa tak podle ŘSD výrazně odlehčí obytným čtvrtím, jež dlouhodobě čelí vysoké intenzitě dopravy. „Dostavba úseku 511 je pro Pražský okruh zásadní, protože vytvoří důležité dopravní spojení mezi hlavními dálnicemi ústícími do Prahy. To pomůže nejen obyvatelům, ale i tranzitní dopravě, která nyní město přetěžuje,“ zmínil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Úsek 511 povede po katastrálních územích obcí Běchovice, Dubeč, Uhříněves, Královice, Nedvězí, Kolovraty a na území Středočeského kraje po katastrech obcí Říčany a Nupaky. Podle propočtů ŘSD bude tímto úsekem jezdit v roce 2030 denně 70 tisíc až 80 tisíc vozidel. Nyní dosahuje průměrná intenzita dopravy na Pražském okruhu zhruba 60 tisíc vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.
Mohlo by vás zajímat
Součástí stavby budou dva tunely – Dubeč a Na Vysoké, dále čtyři mimoúrovňové křižovatky, a to Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany. Projekt počítá podle ŘSD také s výstavbou devatenácti mostů i dvou lávek pro pěší a cyklisty. Na trase je navržených šestnáct protihlukových stěn o celkové délce 7800 metrů.
Úleva pro přetížené obce
Stavba 511 začíná na mimoúrovňové křižovatce Českobrodská se silnicí I/12, za níž následuje nová mimoúrovňová křižovatka Běchovice. Na stávajícím mimoúrovňové křížení Českobrodská budou z důvodů plynulosti dopravy a bezpečnosti provozu zrušeny větve umožňující sjezd a nájezd z jihu. Nový úsek 511 pak končí před novou mimoúrovňovou křižovatkou Modletice s dálnicí D1.
Úsek patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v České republice. Propojí dálnice D1, D11 i D5, což pomůže kamionové dopravě. Ulevit by měl také přetíženým obcím v okolí Prahy, kde se zejména ráno a večer tvoří dlouhé kolony.
ŘSD už dříve uvedlo, že souběžně s úsekem Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 je nutné stavět také přeložku silnice I/12 Běchovice – Úvaly. Na začátku října už odstartovaly na místě archeologické práce. Pokračují také výkupy pozemků. „Předpokládáme, že bychom přeložku začali stavět v létě příštího roku,“ zmínil Mátl. Stavba je naplánovaná na třicet měsíců. „Což směřuje k tomu, abychom ji na konci roku 2027 zprovoznili společně s dálnicí D0,“ uvedl také Mátl.
V souvislosti s výstavbou úseku mezi Běchovicemi a dálnicí D1 v minulém týdnu vláda schválila dalších dvacet stavebních projektů v hodnotě 1,3 miliardy. Jde o úpravy místních komunikací, kruhových objezdů, křižovatek i cest. Nově má vzniknout Hostivařská spojka.
Upravovat se mají například komunikace v městské části Praha 22, jde o rekonstrukce a rozšíření ulic K Netlukám, Pod Jankovem, K Uhříněvsi. Zasahovat se bude do polohy ulice Donátská v Kolovratech, v Nedvězí u Říčan má dojít k rekonstrukci ulice Pánkova. Stavby by se měly podle mluvčí ministerstva dopravy Aleny Mühl realizovat v letech 2025 až 2027.
ŘSD kvůli výstavbě mezi Běchovicemi a dálnicí D1 přistoupilo také k vyvlastňování, jde o několik pozemků. ŘSD o ně požádalo prostřednictvím advokátní kanceláře K2 Legal. „Jedná se takzvaná technická vyvlastnění v rámci dědictví a nedohledatelných osob. Jinak než přes vyvlastnění v tomto případě postupovat nelze,“ sdělil na konci října Mátl.
Dodal také, že na stavbě úseku 511 Pražského okruhu probíhají v rámci trvalého záboru další tři vyvlastňovací procesy. Mátl doplnil, že jinak výkup pozemků postupuje velmi dobře. „Nyní je prakticky devadesát šest procent trvalého záboru již ve vlastnictví státu. Na zbylých pozemcích máme vesměs všude podepsáno právo provést stavbu a dokončuje se výkup včetně řešení převodu pozemků od státních institucí,“ uvedl.
Stavba Pražského okruhu je rozdělená do jedenácti úseků, v provozu je jich sedm. První se otevřel v roce 1983. Naposledy se okruh rozšířil v roce 2010, kdy ŘSD zprovoznilo část od D1 k D5.
(teč)