Do finále veřejné zakázky na koncesionáře dostavby a provozu dálnice D35 dále postupují čtyři konsorcia, která se utkají v soutěžním dialogu. Oznámilo to ministerstvo dopravy. „Předložené nabídky nám ukázaly, že se nám přihlásili vysoce kvalifikovaní uchazeči. Všichni splnili podmínky pro účast,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Rozhodl tak podle něj až počet bodů za referenční projekty obdobného charakteru.

Do finále se dostalo konsorcium tvořené společnostmi Cintra Global, Strabag Motorway, Budimex  a Invesis. Dalším finalistou je konsorcium ViaCM, tvořené společnostmi VINCI Highways, Abrdn European Sustainable Infrastructure a John Laing Europe Holdings. Uspělo také konsorcium LitMo Dálnice, tvořené společnostmi FCC Concesiones de Infraestructuras, Meridiam Eastern Europe IV A a Metrostav Concessions a konsorcium Via 35, tvořené společnostmi Tikehau Star Infra, Hochtief PPP Solutions, TIIC, EGIS a OHLA Concesiones.

Koncesionář bude mít na starosti výstavbu, financování, provoz a údržbu úseku D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí a zároveň provoz a údržbu úseku od Litomyšle až po Opatovec. Do zadávacího řízení bylo podle ministerstva dopravy podáno pět žádostí o účast. Úřad následně hodnotil, zda žádosti splňují zadávací podmínky a kteří ze zájemců nejlépe naplnili kritéria technické kvalifikace.

„Komise zadavatele konstatovala, že všichni účastníci zadávacího řízení splnili zadávací podmínky a následně doporučila, v souladu se zadávacími podmínkami, omezení jejich počtu na čtyři účastníky. S nimi bude ministerstvo dopravy dále jednat v soutěžním dialogu,“ oznámil resort dopravy.

Mohlo by vás zajímat

Pokud nepadnou proti rozhodnutí námitky, předpokládá ministerstvo dopravy, že začátkem příštího roku kvalifikovaných uchazečům odešle výzvu k účasti v soutěžním dialogu. V průběhu soutěžního dialogu bude ve spolupráci s uchazeči probíhat finalizace smluvní dokumentace.

„Celý proces zadávacího řízení směřujeme k výběru vítězného uchazeče tak, aby výstavba mohla začít v roce 2026. Naším cílem je dokončit dálnici D35, která propojí Čechy a Moravu, do roku 2029,“ poznamenal ministr Kupka.

V rámci spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem mají být na dálnici D35 vybudované úseky Opatovec – Staré Město (16,6 kilometru) a Staré Město – Mohelnice (18,2 kilometru). Vybraný koncesionář zároveň zajistí provoz a údržbu úseků mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 kilometrů, které budou stavebně realizované mimo model PPP.

Dálnice D35 je podle resortu dopravy nejen jednou z nejdůležitějších dopravních tepen v České republice, spojující východní a západní část země, ale i součástí sítě TEN-T a mezinárodních „E“ silnic. Po dostavbě uleví nejen obcím, kterými prochází současná silnice I/35, ale také přetížené dálnici D1.