Správa železnic vybrala projektanta pro další úsek vysokorychlostní tratě, která spojí Prahu a Brno. Tentokrát se jedná o úsek mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Na projektu se bude podílet konsorcium firem SUDOP Praha, EGIS RAIL, Moravia Consult Olomouc a Metroprojekt Praha, které podalo nabídku ve výši 579,2 milionu korun.
„Projektanti se zaměří nejen na samotné vedení trati, ale také na hledání nejlepšího řešení, jak ji začlenit do krajiny. Zakázka zahrnuje také připojení centra Jihlavy na vysokorychlostní trať, zapracování technického návrhu budoucího terminálu Jihlava VRT a modernizaci stávající trati z Velkého Meziříčí do Křižanova,“ uvedl v tiskové zprávě ředitel Stavební správy VRT Správy železnic Jakub Bazgier.
Více než 80 kilometrů dlouhý úsek bude zásadní pro napojení centra Vysočiny na systém vysokorychlostních tratí mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Zajistí lepší a rychlejší dostupnost krajského města, které tak získá lepší spojení například s Třebíčí nebo Havlíčkovým Brodem.
Při hodnocení zakázky byl kladen důraz na metodiku Best Value Approach (BVA) a Best Value Procurement (BVP). Tyto přístupy pomáhají zadavatelům vybrat dodavatele na základě jejich výkonu, nikoli jen podle nejnižší ceny. Zároveň poskytují nástroje pro minimalizaci rizik během projektu.
Napojení Jihlavy na vysokorychlostní trať zahrnuje rozšíření železniční stanice Jihlava město o nové nástupiště a výstavbu spojovacích kolejí, které umožní přímý vjezd všech vlaků bez nutnosti změny směru jízdy. Navrženy jsou přímé spoje z centra Jihlavy do Prahy s předpokládanou jízdní dobou přibližně 50 minut a do Brna s jízdní dobou okolo 40 minut.
Více o problematice vysokorychlostních tratí v Česku se dočtete ve zprávě Zanedbat výstavbu vysokorychlostní železnice by byla sebevražda. Financování musí být dlouhodobé, upozorňují odborníci.
(rov)