Má zefektivnit dopravní obslužnost v odlehlejších oblastech krajů České republiky, do veřejné dopravy vnést větší flexibilitu a regionům ušetřit náklady na vypravování velkých autobusů. Poptávková doprava míří v rámci takzvané „devítinovely“ zákona o silniční dopravě do druhého čtení v Poslanecké sněmovně. Na dotažení legislativního rámce už nyní netrpělivě čekají například ve Středočeském kraji. Ten podle radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) zvažuje rozšíření poptávkové dopravy na celém svém území.

Ve Středočeském kraji v současnosti funguje pilotní provoz v okolí Českého Brodu, kde kraj poptávkovou dopravu testuje od začátku loňského srpna. „Projekt se jednoznačně osvědčil a od února k Českobrodsku přiřazujeme i Kouřimsko a navazující obce,“ sdělil už dříve Ekonomickému deníku Borecký. Tím ale kraj zdaleka nekončí.

„Do konce února mi kolegové z IDSK předloží návrh harmonogramu na rozšíření poptávkové dopravy na celé území Středočeského kraje,“ uvedl Borecký. Dodal, že poptávková doprava by podle plánu měla být dostupná na celém území do roku 2028.

A jaké jsou podle radního její hlavní výhody? Kraj nemusí vypravovat velké autobusy a řešit večerní spoje, které nejsou tak vytížené. „Do dopravy vnášíte, co jí chybí, a to je flexibilita poslední míle. Až Poslanecká sněmovna změní zákon, tak budeme schopni cestujícího dovést takřka až ke dveřím jeho domu,“ poznamenal Borecký.

Mohlo by vás zajímat

Změna zákona podle Boreckého umožní virtuální nastavení zastávek a nebude potřeba se řídit těmi pevně stanovenými, ale ani pevně danými jízdními řády. Řidičům vozů poptávkové dopravy bude také stačit řidičský průkaz B.

Aktuálně v rámci poptávkové dopravy jezdí ve Středočeském kraji dva automobily a kraj plánuje přidat třetí a čtvrté vozidlo. Největší zájem o spoje bývá podle Boreckého v pátek večer. Přes den je pak využívají nejvíce matky s dětmi a studenti. Celkem chce letos do poptávkové dopravy pro region Českobrodska a Kouřimska Středočeský kraj investovat milion korun.

Nepovinné zastávky

Na změně zákona spolupracoval Středočeský kraj s tehdejším poslancem a nynějším senátorem Ondřejem Lochmanem (STAN), který Ekonomickému deníku popsal vznik legislativy. Připravovat se podle něj začala před rokem a půl. Řešilo se podle něj, jak obsloužit oblasti s nižším osídlením a v méně vytížených časech. Šlo o to, že zde už se klasické autobusy nevyplácejí.

„Kolikrát jsme si říkali, že je jednodušší lidem poslat taxíka,“ uvedl Lochman s tím, že se začali dívat, jak by to mohlo vypadat. První projekt se podle něj uskutečnil v Říčanech. „Potom se k nám dostala společnost, která na základě umělé inteligence modeluje chování zákazníků. Řekli jsme si, pojďme to zkusit,“ poslal Lochman.

Na co se ale například podle něj narazilo, je to, že pokud má být poptávková doprava placená státem, je nutné mít přesně definované místo, zastávku, to ale mění aktuální pozměňovací návrh k devítinovele. Návrh povinnost pevně stanovených zastávek ruší, přesto ale budou nastavená určitá „oficiální místa“, kde vozy poptávkové dopravy zastaví. Vše ale bude flexibilnější.

Novelu zákona o silniční dopravě projednával v minulém týdnu také sněmovní hospodářský výbor. Konkrétně k poptávkové dopravě na zasedání hovořil poslanec Jiří Slavík (TOP 09). Po změně podle něj volají kraje už delší dobu. Sám od ní očekává zefektivnění dopravní obslužnosti. Za méně peněz může podle Slavíka poskytnout lepší služby.

Poptávková doprava je podle Lochmana v podstatě „takový sdílený taxík“. Cestujícím přinese to, že budou mít blíže zastávku, která bude virtuální. Vozidla mohou být menší. „Bude to levnější pro kraj i obce, které na to doplácí a lidé mohou mít běžnou jízdenku,“ uvedl. Možné negativum může být, že se například čas odjezdu o deset minut posune kvůli dalším cestujícím a modelování trasy.

Poptávkovou dopravu v současnosti zvažuje i Pardubický kraj, který ke konci loňského roku ukončil pilotní provoz a čeká na vyhodnocení. Úspěšnost poptávkové dopravy sleduje i Liberecký kraj.

Pravidla pro poptávkovou dopravu představují jen zlomek ze změn, které vnese do českého právního řádu rozsáhlá novela zákona o silniční dopravě. Norma má umožnit také například vznik Inspekce silniční dopravy, která bude mít větší pravomoci při kontrolách provozu na silnicích nebo kontrolách stanic technické kontroly. Zapracovává do legislativy i pravidla provozu autonomních vozidel.