Správa železnic zahájí rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Práce provede sdružení firem Avers a Geosan Group, které předložilo vítěznou nabídku ve výši téměř 438 milionů korun. Obnova čeká interiéry ve vyšších patrech a Vládní salonek v jižní části historické budovy. Stavba začne v červnu a hotovo má být za čtyři roky.

Původně Správa železnic očekávala zahájení prací během loňského roku, skončit měly v první polovině roku 2028. Cílem rekonstrukce je podle Správy železnic vrátit secesním interiérům Fantovy budovy jejich původní podobu. Práce budou probíhat ve vyšších patrech, například v kancelářích, které dosud využíval Drážní úřad nebo Policie České republiky. Obnovou projdou také prostory v jižní části objektu, včetně populárního Vládního salonku.

Vzniknou nová propojení budovy s jižním podchodem, díky výtahům budou bezbariérově přístupná všechna patra. Odstraněním nepůvodní podlahy sálu v jižní části budovy vznikne vysoký prostor, jehož secesně zdobený strop bude opět viditelný přímo z jižního podchodu. Větší omezení pro cestující přinesou podle Správy železnic pouze stavební úpravy toalet a přilehlých prostor v suterénu budovy. Celý objekt bude bezbariérově přístupný.

Více než stoletá historická budova pražského hlavního nádraží už má zrekonstruovanou střechu a fasádu, v letech 2021 až 2023 prošly rekonstrukcí secesní kulturní sály v její severní části. Nyní stavbaři provedou úpravy zbývající části památkově chráněného objektu.

Mohlo by vás zajímat

Secesní Fantova budova pochází z let 1901 až 1909, kdy nahradila původní a nedostačující nádražní budovu z roku 1871. Za jejím návrhem stojí architekt Josef Fanta. Na výzdobě se podíleli sochaři Stanislav Sucharda, který se postaral o severní budovu včetně sousoší na vrcholu věže. Na podobě jižní budovy pracoval Čeněk Vosmík a na přijímací budově pak Ladislav Šaloun.