Portugalsko ohlásilo ambiciózní plán na spojení 10 největších měst vysokorychlostní železnicí. Podle railwaygazette.com má být celkem 16 železničních projektů dokončeno v roce 2050, do konce desetiletí pak Lisabon plánuje investovat celkem 10,5 miliardy euro. Nezbytné finance dodá EU a státní rozpočet. Tamní politici hovoří v souvislosti s Národním investičním plánem 2030 o železniční revoluci. Prioritou je projekt VRT mezi Portem a Lisabonem.
Propojení dvou největších portugalských měst a fotbalových bašt má vyjít na 4,5 miliardy euro, cílem je postupné utlumování dálniční a letecké dopravy, hlavní prioritou je snížení enormního vytížení železničního koridoru.
V současné době projede na 366 kilometrů dlouhém úseku denně 730 vlaků, trať zajišťuje 44 procent osobní a 92 procent nákladní dopravy.
Práce na vybudování dvoukolejné široko rozchodné trati spojené s konvenční sítí ve městech Aveiro, Coimbra a Leiriia řídí národní manažer dopravní a silniční infrastruktury, začít se má stavět příští rok a projekt je rozdělený do tří fází. Po jeho dokončení by se měla snížit délka trvání cesty ze současných 2 hodin a 49 minut na 1 hodinu a patnáct minut. Stavět se bude podle iberského rozchodu kolejí (1668 mm), maximální rychlost 300 km/h.
První je na řadě nejvytíženější úsek trati Porto – Soure o délce 143 kilometrů.
Podle propočtů vyjde úsek na 2,9 miliardy euro, z čehož jednu miliardu dodá Evropská unie. Výběrová řízení budou vyhlášena v první polovině letošního roku, práce má začít příští rok, termín dokončení 2028.
Doba jízdy z Porta do Lisabonu se zkrátí na bez minuty dvě hodiny. Stavba je rozdělena do dvou částí, první z nich tvoří úsek Porto – Aveiro (72 km, 1.6 miliardy eur), druhou Aveiro – Soure (71 km, 1,3 miliardy eur). Součástí projektu jsou rovněž stavby železničního mostu přes řeky Duoro a Tagus.
Náklady na druhý úsek Soure – Carregado jsou vyčísleny na 1,5 miliardu euro. Stavět se má začít v roce 2026, termín dokončení 2030, cesta se zkrátí na 1 hodinu a 19 minut. Zahájení stavby třetího úseku je naplánováno po roce 2030, každopádně po dokončení se má cestovat mezi Lisabonem a Portem 1 hodinu a 15 minut.
(boš)