INZERCE

Pilotní projekt na výrobu syntetického paliva z CO2 a vodíku na jihu Chile. Foto: Porsche AG

Porsche spustilo výrobu ekologické alternativy benzinu. Zatím v malém, od roku 2025 produkci navýší

Budoucnost dopravy nemusí být jen o elektromobilitě a vodíku. Na třetí cestu vsadil německý výrobce sportovních vozů Porsche, který pár dní před vánočními svátky spustil pilotní projekt na výrobu syntetického paliva z vody a oxidu uhličitého zachyceného z atmosféry. Po roce 2025 chce výrobu této ekologické náhrady benzinu rozjet ve velkém.

Pro pilotní projekt si Porsche zvolilo oblast města Punta Arenas na jihu Chile. Právě zde v tomto týdnu členové správní rady Porsche Barbara Frenkelová a Michael Steiner natankovali vůz Porsche 911 prvním syntetickým palivem vyrobeným na místě. Jak dále Porsche uvedlo v tiskové zprávě, historického okamžiku se zúčastnil také chilský ministr energetiky Diego Pardow.

Jih Chile nabízí ideální podmínky pro využití větrné energie. Vítr zde fouká přibližně 270 dní v roce a jeho síla umožňuje provoz větrných turbín na plný výkon. Punta Arenas se také nachází v blízkosti Magalhaesova průlivu. Z místního přístavu lze syntetický benzin přepravovat stejně jako běžná ropná paliva po celém světě. Nejsou tedy zapotřebí dodatečné investice do infrastruktury, které by si vyžádala přeprava vodíku.

V pilotní fázi Porsche počítá s výrobou kolem 130 tisíc litrů ekologického paliva ročně. Zpočátku se má palivo používat hlavně v automobilových závodech. Po pilotní fázi bude následovat komerční provoz. Předpoklad je 55 milionů litrů paliva ročně od roku 2025 a 550 milionů litrů od roku 2027 dále.

Jak Porsche uvádí na svém webu, výroba probíhá následovně. Prvním krokem je elektrolýza vody na vodík a kyslík s využitím elektřiny z větrného parku. Další zařízení pak zachytává oxid uhličitý přímo z atmosféry. Z něj a z vodíku se následně vyrobí metanol a dalším procesem se metanol změní v benzin neboli eFuel. Oproti použití běžného benzinu vyrobeného z ropy se však ušetří 85 procent emisí skleníkových plynů.

„Potenciál eFuel je obrovský. V současnosti je na celém světě více než 1,3 miliardy vozidel se spalovacími motory. Mnohé z nich budou na silnicích i v příštích desetiletích a eFuel nabízí majitelům stávajících vozů téměř uhlíkově neutrální alternativu,“ uvedl Michael Steiner, člen správní rady Porsche AG pro vývoj a výzkum.

Porsche pracuje na dosažení uhlíkově neutrální bilance napříč celým řetězcem do roku 2030. Syntetická paliva doplňují elektromobilitu a jsou součástí strategie udržitelného rozvoje výrobce sportovních vozů. Porsche již investovalo přes 100 milionů eur do vývoje a výroby syntetických paliv typu eFuel.

dtr