Dopravní podniky získají významnou finanční injekci na pořízení nových elektrobusů, tramvají a trolejbusů. Z Modernizačního fondu, financovaného z prodeje emisních povolenek, teď rozděluje Státní fond životního prostředí (SFŽP) 7,3 miliardy korun. Zatímco v energetice se z tohoto fondu už čerpají desítky miliard, doprava je na startovní čáře.

Dopravní podnik hlavního města Prahy má získat na nákup elektrobusů 800 milionů korun. Dalších 844 milionů korun půjde na nákup kloubových a bateriových trolejbusů a 58,5 milionu korun na minielektrobusy. Podle mluvčího Daniela Šabíka dopravní podnik zatím konkrétní veřejné zakázky plánuje, jejich konečná hodnota tak bude upřesněna.

Uhradí polovinu nákladů

Výzvu na podporu modernizace městské hromadné dopravy vyhlásil Státní fond životního prostředí letos na jaře a otevřená je ještě do příštího ledna. Schválené projekty zveřejnil fond na svých webových stránkách.

Mezi těmi, kdo už v dotačním programu TransGov také uspěli, je Dopravní podnik města Brna, který má odsouhlasených 941,6 milionu korun na nákup 25 obousměrných nízkopodlažních tramvají.

„Dotace z Modernizačního fondu pokryje padesát procent nákladů na pořízení tramvají. Jde o vozy, které již v Brně jezdí,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková (ANO).

Mohlo by vás zajímat

Také podle generálního ředitele Dopravního podniku města Brna Miloše Havránka budou peníze využité na dříve objednané tramvaje. Z nich je pět už v provozu od letošního podzimu a dalších 20 dodá výrobce příští rok.

45T, tramvaj
Dopravní podnik města Brna získal zhruba miliardu korun na nákup nových tramvají. Foto: Dopravní podnik města Brna

Za sedm let jsme získali více než sedm miliard korun na nákup nových vozidel i na obnovu a rozvoj dopravní infrastruktury,“ uvedl Havránek.

Místo vozů z minulého století

Nové tramvaje v provozu postupně nahradí vozy typu KT8 z 80. a 90. let minulého století a typu T6A5. Jedna tramvaj Škoda 45T stojí přes 75 milionů korun. V současnosti jich brněnský dopravní podnik provozuje celkem dvacet – na patnáct získal dotaci z programu IROP.

Uspěl i Dopravní podnik města Jihlavy, který má získat 32 milionů korun na parciální trolejbusy. Děčínský dopravní podnik má schválených na elektrobusy 136 milionů korun. Městský dopravní podnik Opava má odsouhlasených 123 milionů korun na modernizaci vozidlového parku a Dopravní podnik města Pardubic 135 milionů korun na pořízení autobusů s elektropohonem.

Úspěšný byl i Dopravní podnik města České Budějovice, který by měl získat na modernizaci dopravy 165,5 milionu korun. Dopravní podnik města Olomouce má dostat na pořízení elektrobusů 210 milionů korun a Dopravní podnik města Ústí nad Labem získá na pořízení 20 kusů parciálních trolejbusů 220 milionů korun.

Investovat se bude do trolejbusů. Ilustrační snímek. Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Příspěvek z Modernizačního fondu mohly dopravní podniky získat i na instalaci fotovoltaiky v rámci programu s názvem Nové obnovitelné zdroje v energetice RES+. Dopravní podnik města Pardubic tak například obdrží 902,3 tisíce korun.

Kolik bude nakonec ve fondu?

Jak Ekonomický deník informoval dříve, ministerstvo životního prostředí v reakci na rekordní ceny emisních povolenek odhadlo, že do Modernizačního fondu v letech 2021 až 2030 získá celkem 500 miliard korun. Růst cen povolenek ale až tak dramatický není, cena se drží okolo 75 eur za tunu emisí. Nový odhad resortu zní, že ve fondu bude k dispozici 384 miliard korun.