Pokračující krize s polovodiči je příčinou meziročního propadu produkce osobních vozidel v červenci a srpnu. Od počátku roku se celkově vyrobilo 775 496 osobních aut. To je ale stále o 12,6 procenta více než za stejné období loňského roku, kdy se výroba na několik týdnů zcela zastavila. Více než desetinu objemu výroby aktuálně představuje výroba elektrifikovaných vozidel. Data o výrobě vozidel za prvních osm měsíců letošního roku zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu.

Přestože se vozidel vyrobilo meziročně více, ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 produkce opět nabrala ztrátu 17,7 procenta. Vyrobeno bylo o 166 tisíc automobilů méně, což odráží situaci na trhu s polovodiči, kdy se především v posledních třech měsících výroba z důvodu chybějících čipů v různé intenzitě zpomaluje. Automobilky Škoda Auto a Toyota kvůli tomu musely prodloužit tradiční letní odstávky.

Hyundai čipové krizi odolává

 „V Malajsii byla dočasně pozastavena výroba u klíčových dodavatelů čipů kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Dodávky byly ovlivněny také problémy v logistice například kvůli uzavření některých velkých čínských přístavů. V důsledku toho nemohli někteří výrobci nejen v Česku realizovat poptávanou produkci. V červenci a v srpnu tak byla výroba automobilů o 39,2 procenta nižší než v letních měsících minulého roku, kdy celé odvětví dohánělo zameškanou výrobu z jarních měsíců,“ komentuje vývoj výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. 

Odhaduje, že kvůli chybějícím čipům nebude v tuzemsku vyrobeno zhruba 140 tisíc vozidel, o která by jinak zákazníci měli zájem.

Krizi se zatím daří úspěšně čelit jedině nošovické automobilce Hyundai. Ta od ledna do konce srpna vyrobila 182 400 automobilů, tedy o 33,1 procenta meziročně více. V červenci vyrobila 17 500 vozidel (minus 4,6 procenta) a v srpnu 22 500 vozidel (plus 0,9 procenta). Celkově tak o prázdninových měsících vyrobila pouze o 650 automobilů méně než v loňském roce.

Škoda Auto ve tuzemských závodech vyrobila v dosavadním průběhu roku 486 423 automobilů, to je o 7,9 procenta více. V letních měsících byla výroba výrazně ovlivněna vynucenými odstávkami. V červenci a v srpnu vyrobila automobilka 65 585 vozidel, tedy o 42 procent méně než v průběhu letních prázdninových měsíců roku 2020.

Mohlo by vás zajímat

Výroba osobních vozidel v České republice. Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu

Nedostatek čipů se výrazně podepsal na produkci kolínské Toyoty. Ta v červenci vyrobila o 37,4 procenta vozidel méně. Celý srpen pak byla produkce automobilky pozastavena. Od začátku roku vyrobila Toyota celkově 106 673 vozidel, to je o 5,8 procenta více než v loňské roce.

Desetina elektroaut

Ve struktuře tuzemské produkce je dobře patrný trend zvyšující se poptávky po elektrických vozidlech, především na exportních trzích. Celkově překonal počet vyrobených elektromobilů (BEV) a plug-in hybridů (PHEV) desetiprocentní podíl, když se oproti výsledkům z prvního pololetí zvýšil o 0,9procentního bodu na celkových 10,5 procenta. V srpnu bylo elektrifikováno dokonce každé páté vozidlo vyrobené v České republice.

Vyrobeno bylo 46 139 bateriových elektromobilů, což je o 5,9 procenta více. Plug-in hybridů se vyrobilo celkem 34 920 kusů, tedy více o 4,5 procenta. Škoda Auto mezi lednem a srpnem vyrobila 33 571 elektromobilů a 20 569 plug-in hybridů, Hyundai 12 568 elektromobilů a 14 351 plug-in hybridů.

Produkce autobusů se v České republice meziročně takřka nezměnila. Vyrobeno bylo 2 984 kusů, což je jen o 0,8 procent méně. Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské IVECO CR. 

Tomáš Rovný