INZERCE

Vláda pomůže zájezdovým dopravcům zmírnit dopady pandemie. Foto: Pixabay

Pomoc zájezdovým dopravcům. Ministerstvo spouští COVID-BUS III. Stát rozdělí 400 milionů

Ministerstvo dopravy spustí v pondělí 21. února program na podporu podnikatelů v nepravidelné autobusové dopravě COVID-BUS III. Cílem je zmírnit dopady pandemie na zájezdové dopravce a kompenzovat jim propad tržeb. Celkem je v programu vyčleněno 400 milionů korun.

Podpora je zaměřena na ty zájezdové dopravce, kterým od 1. listopadu do 31. prosince 2021 poklesl obrat nejméně o 50 procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2019. Jeden žadatel může získat maximálně 2,5 milionu korun, výše podpory bude i nadále odvozena od emisní třídy autobusu. Zohledněna je také kapacita autobusu dle míst na sezení.

„Vláda pomáhá podnikatelům zasaženým dopady covidu-19, na což jsme rychle zareagovali další podporou zájezdových dopravců. Chceme tak podpořit zejména malé a střední podnikatele v sektoru, který na dopravním trhu hraje svoji nezastupitelnou roli,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Příjem žádostí bude zahájen 28. února. Pomoc bude vyhodnocena a proplacena v prvním pololetí tohoto roku. Schválené parametry podpory a realizace programu je podmíněna schválením státního rozpočtu v Poslanecké sněmovně.

Většina firem provozuje jeden až tři autobusy (výjimečně více), které jsou pořizovány zejména na leasing. Jedná se navíc o sektor s velmi nízkou marží. Kombinace těchto faktorů vede k tomu, že úvěrování podnikatelů v nepravidelné autobusové dopravě je extrémně složité, mnohdy vázané na osobní majetek podnikatelů v nepravidelné autobusové dopravě. To také vede k obtížné možnosti čerpat úvěry.

Podle ministerstva je podpora nepravidelných dopravců nutná, protože většina firem provozuje jeden až tři autobusy, které si pořizují zejména na leasing. Vedle toho jde navíc o sektor s velmi nízkou marží. Kombinace těchto faktorů tak podle úřadu extrémně komplikuje úvěrování podnikatelů v nepravidelné autobusové dopravě, které je často vázané na osobní majetek provozovatelů.

Česká tisková kancelář oslovila dopravce s dotazem k programu již dříve, zástupci Asociace nepravidelné autobusové dopravy ovšem tehdy nechtěli program hodnotit, protože dosud neznali jeho přesné parametry.

„Alokovaná částka je větší než u Covid Bus II. A pokud bude celá rozdělená mezi opravdu potřebné zájezdové dopravce, pak při přihlédnutí k podpoře ostatních zasažených oborů a možnostech státu budeme spokojeni,“ řekl ČTK předseda asociace Jiří Vlasák.

Zároveň však připomněl, že dopravcům se dlouhodobě nelíbí současné nastavení daní a slev, které jsou podle něj ve srovnání s pravidelnými linkovými dopravci nerovné. V této souvislosti zmínil například slevy na jízdné ve veřejné dopravě, rozdíl v sazbách DPH a silniční daň.

„Naše služby jsou díky těmto nerovným podmínkám například pro rodiče školních dětí násobně dražší,“ dodal Vlasák.

Covidová krize v Česku zasáhla stovky zájezdových dopravců. Stát v předchozích dvou letech pro ně vypsal dva kompenzační programy Covid Bus. V závěru roku 2020 mezi ně rozdělil 932 milionů korun, které měly pokrýt výpadky tržeb během nouzového stavu z předloňského jara. Ve druhém kole programu dostali dopravci dalších 309 milionů korun za ztráty ze závěru roku 2020. Vysoké ztráty mají nepravidelní dopravci ovšem i na začátku letošního roku.

Tomáš Rovný