Tankery Svatá Barbora a Ignacy Łukasiewicz jsou novými přírůstky, které se brzy připojí k flotile plavidel skupiny ORLEN na zkapalněný zemní plyn (LNG). Slavnostní pojmenování lodi se konalo v loděnici Hyundai Samho Heavy Industries v jihokorejském Mokpo. Nová plavidla, která mají zahájit námořní provoz do konce letošního roku, mají posílit kapacitu skupiny ORLEN pro nákup zemního plynu, a tím posílit energetickou bezpečnost Polska i zemí střední Evropy. Oznámila to společnost ORLEN.

„Nejnovější přírůstky do flotily přepravců plynu skupiny ORLEN představují významný milník v posilování energetické nezávislosti Polska a rozšiřování naší působnosti na globálním trhu se zkapalněným zemním plynem. Náš rozhodný závazek diverzifikovat dovoz plynu, především prostřednictvím dodávek LNG, byl obrovským úspěchem. Tento strategický přístup usnadnil náš odklon od ruského plynu, což nám umožnilo překonat výzvy evropské energetické krize. Během tohoto období jsme zdokonalili schopnosti, které podpoří naše pokračující úsilí o diverzifikaci zdrojů nákupu plynu a uspokojování potřeb našich zákazníků v Polsku a širším regionu. Zemní plyn jako strategická surovina hraje zásadní roli při poskytování služeb domácnostem a podpoře chemického průmyslu, ale zůstává také základním pilířem účinné a bezpečné transformace energetiky. Vlastní flotila LNG plavidel rozšířila logistické kapacity skupiny ORLEN, posílila spolehlivost dodávek a zároveň snížila náklady na dopravu,“ řekl Daniel Obajtek, generální ředitel a předseda představenstva ORLENu.

Nové lodě na přepravu plynu byly pokřtěny významnými názvy: Svatá Barbora vzdává hold patronce horníků, pracovníků v ropném a plynárenském průmyslu, zatímco Ignacy Łukasiewicz vzdává hold průkopnické postavě světového ropného průmyslu, proslulému vynálezci, průmyslníkovi a zastánci nezávislosti Polska.

Plavidla, která vyrobila jihokorejská společnost Hyundai Samho Heavy Industries, budou provozována na základě dlouhodobé smlouvy o pronájmu s majitelem lodi Knutsen OAS Shipping.

Mohlo by vás zajímat

Po integraci do vozového parku budou lodě plynu sloužit dvojímu účelu, a to jak dlouhodobým, tak spotovým smlouvám, a to na základě dodacích podmínek Free-On-Board (FOB), přičemž skupina ORLEN jako kupující bude odpovědná za sběr a přepravu nákladu.

Vozový park skupiny ORLEN sestavený na zakázku bude hrát klíčovou roli při efektivním odbavování zásilek LNG směřujících do Polska. Vypuknutí války na Ukrajině spolu se zastavením dodávek plynu do Evropy z východního směru vedlo k výraznému nárůstu poptávky po LNG v regionu.

V první polovině roku 2022 dosáhl dovoz zkapalněného zemního plynu do EU 54,6 miliardy metrů krychlových, což představuje výrazný nárůst oproti 34,3 miliardy metrů krychlových ve stejném období roku 2021. Tento vzestupný trend pokračoval i v roce 2023 a v první polovině letošního roku byly zaznamenány dodávky LNG v celkovém objemu 61,3 miliardy metrů krychlových, což představuje 79procentní nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2021.

Rostoucí poptávka po LNG vedla ke snížení dostupnosti přepravců plynu na trhu, což zvýšilo náklady na dopravu. V této souvislosti se subjektům, jako je skupina ORLEN, která je vybavena vlastními specializovanými přepravními zařízeními, podařilo získat konkurenční výhodu.

Celkový počet plavidel ve flotile skupiny ORLEN se tak zvýší na osm. Každé plavidlo bude mít kapacitu přibližně 70 000 tun LNG, což odpovídá zhruba 100 milionům metrů krychlových zemního plynu v plynném stavu. Pokud jde o velikost, byly tankery navrženy tak, aby se pohybovaly prakticky v jakémkoli terminálu LNG po celém světě. Kromě toho byla všechna plavidla vybavena řešeními, která zlepšují jejich energetickou účinnost a zmírňují dopad na životní prostředí. Patří mezi ně integrované řízení spotřeby elektřiny a systém zpětného zkapalňování pro zpětné získávání LNG, který se během přepravy přirozeně odpařuje.

Pokud jde o probíhající provoz, v letošním roce již byly nasazeny dvě lodě flotily skupiny ORLEN: Lech Kaczyński a Grażyna Gęsicka, které dodaly své první dodávky LNG do Polska v březnu, respektive v červnu. Očekává se, že nadcházející zásilka – od Grażyny Gęsicke – dorazí koncem října nebo začátkem listopadu tohoto roku.

LNG představuje klíčový prvek strategie skupiny ORLEN, jejímž cílem je diverzifikovat směry a zdroje zemního plynu pro Polsko. Podíl námořních dodávek na dovozu skupiny se postupně zvyšuje. V roce 2021 tvořily pouze 24 procent z celkového objemu, což činilo 3,94 miliardy metrů krychlových. Během pouhého jednoho roku se podíl LNG na dovozu skupiny vyšplhal na 43 procent a objem se vyšplhal na 6,04 miliardy metrů krychlových. Tento pozoruhodný nárůst o 50 procent jednoznačně etabluje zkapalněný zemní plyn jako převažující zahraniční zdroj energie pro skupinu ORLEN.

Hlavní vstupní branou pro LNG pořízenou společností ORLEN zůstává terminál prezidenta Lecha Kaczyńského ve Svinoústí. Dosud bylo dodáno 254 zásilek v celkové výši přibližně 20 milionů tun LNG.

Většina těchto nákladů pocházela z Kataru (127) a Spojených států (106), s dodatečnými příspěvky z Norska (13), Nigérie (3), Trinidadu a Tobaga (3), Egypta (1) a Rovníkové Guineje (1).

Skupina ORLEN také od května 2022 rozšířila svou kapacitu využíváním terminálu Klaipėda v Litvě. K dnešnímu dni dorazilo do litevského přístavu deset zásilek v souhrnném objemu téměř 655 000 tun zkapalněného zemního plynu pro skupinu ORLEN. Po zpětném zplyňování se plyn dostává do Polska plynovodem Polsko-Litva, zatímco část paliva je určena pro pobaltské trhy.

Kromě rozšíření vozového parku skupina ORLEN také zvyšuje svou kapacitu pro příjem zkapalněného plynu na vnitrostátních terminálech. Srpnová dohoda se společností GAZ-SYSTEM představuje významný krok, který zajišťuje kapacitu pro zpětné zplyňování v připravované plovoucí skladovací jednotce pro zpětné zplyňování (FSRU), která má být umístěna v Gdaňském zálivu. Očekává se, že rozvoj infrastruktury zvýší roční počet dodávek zkapalněného zemního plynu, které skupina ORLEN obdrží, až o 58.

(nik)