Polské a japonské společnosti podepsaly memorandum o partnerství zaměřené na vývoj špičkové technologie elektrolýzy pevných oxidů (SOEC) pro výrobu zeleného vodíku a čpavku. Ten se bude používat nejen jako palivo pro lodě, ale i jako důležitá surovina v chemickém průmyslu
Dohodu oznámila společnost Hynfra. Mezi signatáři jsou Lukasiewicz Research Network New Chemical Syntheses Institute (INS), Rockfin, Hynfra a Niterra Co.
Cílem je společně realizovat malý demonstrační projekt SOEC, který by měl začít fungovat na začátku roku 2026 v zařízeních polské chemické společnosti a institutu Łukasiewicz INS v Puławách.
Rozvoj logistiky zeleného čpavku v námořních přístavech
Na Námořní univerzitě ve Štětíně byla podepsána dohoda otevírající cestu pro společné aktivity zaměřené na logistiku zeleného čpavku v polských a světových námořních přístavech. Spolupráce se zaměří na bezpečnost plavby, inženýrství námořní dopravy a vývoj inovativních technologických a navigačních řešení. Významnou součástí je také přizpůsobení přístavní infrastruktury pro příjem a vývoz alternativních paliv.

Globální dosah projektů a význam pro Polsko
Společnost Hynfra již realizuje projekty obnovitelného čpavku v Mauretánii, Egyptě, Jordánsku, Indii, Řecku a Ománu. Partnerství s Námořní univerzitou ve Štětíně umožní propojit tyto globální aktivity s polským technickým know-how a akademickou špičkou, čímž se posílí role Polska v globálním dodavatelském řetězci alternativních paliv.
Generální ředitel Hynfry, Tomoho Umeda, zdůraznil, že spolupráce je v souladu s globálním trendem tvorby regionálních energetických uzlů a má potenciál udělat z Polska klíčové centrum pro logistiku obnovitelného čpavku v regionu Baltského moře i v širším evropském i světovém měřítku.
Mohlo by vás zajímat
Certifikovaný zelený čpavek pro lodní dopravu a energetiku
Vyrobený zelený čpavek bude splňovat kritéria RFNBO, což znamená, že jeho výroba bude zajištěna výhradně z obnovitelných zdrojů energie a bude v souladu s předpisy EU o alternativních palivech. Díky certifikaci bude možné jeho využití v lodní dopravě dle směrnice FuelEU Maritime a také v energetickém sektoru jako náhrada či doplněk uhlí v elektrárnách, což pomůže výrazně snížit emise během přechodného období.
Zelený amoniak se bude používat nejen jako palivo pro lodě, ale i jako důležitá surovina v chemickém průmyslu a zásadní prvek dekarbonizace odvětví výroby hnojiv a energetiky.