U polského národního nákladního dopravce PKP Cargo aktuálně probíhá skupinové propouštění, které se dotkne přes 4 tisíc zaměstnanců. Finanční kolaps ve společnosti byl způsoben rozhodnutím vlády z roku 2022 a jeho realizací tehdejším představenstvem,“ vysvětluje šéf společnosti Marcin Wojewódka. Na žádost současného představenstva společnosti PKP Cargo zahájilo regionální státní zastupitelství ve Varšavě vyšetřování neplnění povinností a zneužití pravomocí ze strany správní rady společnosti v letech 2022-2023. V důsledku jednání tehdejšího vedení měl dopravce utrpět materiální ztrátu velké hodnoty při přepravě uhlí. V brzké době dojde také k propouštění v mateřské společnosti a dceřiné společnosti PKP Cargotabora.

Nesrovnalosti zjištěné v PKP Cargo jsou vyšetřovány Regionálním státním zastupitelstvím ve Varšavě. V souvislosti s oznámením, které podalo současné vedení společnosti, se rozhodlo zahájit šetření z důvodu neplnění povinností a zneužití pravomocí udělených bývalým vedením společnosti v období od 25. července 2022 do 31. července 2023.

Jedná se o realizaci takzvaného rozhodnutí bývalého předsedy vlády Mateusze Morawieckého o uhlí, které se týká přepravy surovin, a to bez předchozího uzavření dohody s ministrem státních aktiv a bez přijetí příslušného usnesení tehdejšího představenstva společnosti. Rozhodnutí o uhlí mělo zajistit přístup k této strategické komoditě, jejíž cena po zahájení války Ruska proti Ukrajině dramaticky vzrostla a nákup alarmujícím způsobem klesal.

V důsledku toho měla být společnosti PKP Cargo způsobena majetková újma vysoké hodnoty v souvislosti se ztrátou příjmů z plnění smluv s jinými subjekty a ztrátou očekávaných užitků. Společnost tvrdí, že stále pociťuje negativní dopady rozhodnutí učiněných předchozí správní radou.

Mohlo by vás zajímat

Blíží se obří propouštění

Jednou z dceřiných společností, která se stejně jako mateřská společnost ocitla v mimořádně složité finanční situaci, je PKP Cargotabor, která se zabývá opravami a údržbou kolejových vozidel. Tento subjekt zahájil konzultace s odborovými organizacemi společnosti o záměru provést skupinové propouštění.

Kolik lidí a kdy mohou přijít o práci, bude známo po konzultacích s odbory. Potřeba provést propouštění byla odůvodněna nejen obtížnou finanční situací společnosti PKP Cargotabor, ale také pozastavením objednávek na opravy kolejových vozidel ze strany společnosti PKP Cargo a neschopností splácet závazky ze strany mateřské společnosti.

Společnost PKP Cargotabor navíc podala k soudu návrh na zahájení sanačního řízení a prohlášení konkursu. V důsledku toho již soud jmenoval dočasného soudního dohlížitele Marcina Mirosława Kubiczka.

Zahájení sanačního řízení proběhlo na konci července v areálu PKP Cargo. Správkyní byla jmenována Izabela Skoniecczna-Powałka. Bez jejího souhlasu nemůže ve společnosti dojít k žádným podstatným změnám. Reorganizační řízení má chránit dopravce před věřiteli a usnadnit propouštění. Až 30 procent zaměstnanců, tedy až 4142 lidí, má ve firmě přijít o práci. Společnost PKP Cargo odhadla, že rezerva související s restrukturalizací zaměstnanosti bude činit přibližně 249 milionů zlotých. Očekává se, že očekávané roční úspory související se snížením personálních nákladů v důsledku propouštění ve skupině dosáhnou přibližně 423,4 milionu zlotých.

Zaměstnanci přejdou k jiným společnostem

Někteří zaměstnanci PKP Cargo budou moci najít uplatnění ve společnostech, se kterými již představenstvo kótované společnosti podepsalo prohlášení o záměru týkající se zaměstnávání propuštěných osob.

Zatím poslední dohoda byla uzavřena se společností Wars, která poskytuje služby cestujícím v restauracích, barech a hotelových vozech. Tam se bude moci dostat až 100 lidí. Již dříve byly uzavřeny příslušné dohody se společnostmi Polregio, PKP Intercity a PKP Intercity Remtrak. V důsledku toho bude moci pokračovat v práci celkem více než 1 tisíc lidí.

Představenstvo PKP Cargo také podniká další kroky ke zlepšení finanční kondice, konkurenceschopnosti a efektivity společnosti prostřednictvím změn na manažerských pozicích. Jde především o lidi, kteří jsou vyhodnoceni jako spoluzodpovědní za současnou špatnou situaci dopravce.

„Potřebu těchto změn si uvědomují i zástupci odborů. Zdůrazňují, že firmu nemohou opravit stejní lidé, kteří ji zničili,“ vysvětluje úřadující generální ředitel PKP Cargo Marcin Wojewódka.

Z nejnovějších údajů vyplývá, že v prvním čtvrtletí dosáhly celkové náklady na zaměstnanecké benefity ve skupině PKP Cargo 521,3 milionu zlotých a meziročně tak vzrostly o 6 procent. Jakých výsledků bylo dosaženo ve druhém čtvrtletí, bude známo 23. srpna.

(nik)