Polská dceřiná firma německé společnosti Laude GMBH chce do dopravy na Ukrajinu investovat celkem 1,4 miliardy zlotých (asi 8,4 miliardy Kč). Zaměří se na německý a nizozemský trh, které budou hrát důležitou roli při přepravě zboží na Ukrajinu, až se země začne zotavovat z důsledků války.
„Chceme využít a spojit příležitosti, které mají naše polská, ukrajinská a německá firma,“ řekl polskému železničnímu webu Kurier-kolejowy.pl Marcin Witczak, generální ředitel firmy. „Působili jsme v extrémních válečných podmínkách, zajišťovali jsme přepravy z Ukrajiny a Polska do německého Duisburgu, nizozemského Ossu, přístavů ve Velké Oděse. Také jsme odkláněli přepravu na Slovensko, do Maďarska nebo Rumunska,“ dodává. „Nyní chceme tyto jedinečné zkušenosti využít při přepravách souvisejících s obnovou země. Zejména proto, že známe podmínky ukrajinských železnic jako málokterý evropský dopravce.“
Společnost Laude Smart Intermodal, která má na Ukrajině přibližně 70procentní podíl na trhu intermodální nákladní dopravy, je na tomto trhu klíčovým operátorem. To jí může pomoci posílit pozici v západní Evropě. V současné době tvoří téměř 100 % obratu polského dopravce přepravy realizované podle vzorce „smart intermodal“, jenž označuje přepravu celých kontejnerů pro jednoho zákazníka.
Čas na revoluci
„V roce 2025 začneme zavádět nový produkt nazvaný ‚čas na revoluci‘, kdy bude pro jednoho zákazníka vyhrazen dokonce jeden kontejner a přeprava bude založena na pravidelných spojích,“ říká Witczak. „Předpokládáme, že následující rok a půl až dva roky budou přechodným obdobím, během kterého budeme zdokonalovat model přepravy tak, abychom v roce 2027 mohli nabídnout přístup k této službě všem zákazníkům a provozovat takto sestavené vlaky prakticky po celé Evropě.“
Klíčovou roli v připravovaných spojích budou hrát dva terminály patřící společnosti Laude Smart Intermodal, na polsko-ukrajinské hranici v Zamośći a na průmyslovém jihu Polska v Sosnowci.
Mohlo by vás zajímat
„Laude chce být tvůrcem trhu moderních a flexibilních řešení v oblasti intermodální dopravy. Před námi je realizace obrovského investičního plánu, jehož hodnota může přesáhnout jednu miliardu zlotých,“ říká Witczak. „Je nezbytné, abychom byli plně připraveni zvládnout proud nákladu, který se objeví k přepravě, jakmile bude vyhlášeno příměří. Jsem přesvědčen, že produkt, který jsme připravili a který budeme nabízet, tento trh důkladně promění.“
Firma již do projektu vložila téměř 400 milionů zlotých a v příštích třech letech plánuje investovat miliardu zlotých. „Pokud chceme naši branži změnit k lepšímu, musíme nabízet nejmodernější a nejinovativnější řešení,“ řekl Marcin Witczak.