„Podepisujeme smlouvu na záchrannou loď. Podle smlouvy by mělo řezání plechů probíhat 12 měsíců od podpisu smlouvy. Předpokládáme, že kýl bude založen o 2 měsíce později. Spuštění se ale očekává až v roce 2027,“ řekl vicepremiér a ministr obrany Władysław Kosiniak-Kamysz v Gdyni po podpisu smlouvy na pořízení záchranné lodi pro polské námořnictvo v rámci programu Ratownik – česky Zachránce. Ceremoniálu, který se konal na půdě Námořní akademie, se zúčastnil také náměstek ministra obrany Paweł Bejda.
Loď pořízená v rámci programu Ratownik má být podpůrnou jednotkou, která je díky svému specializovanému vybavení určena zejména k poskytování záchranné podpory pro operační činnost ponorek.
Získaná loď je dalším plavidlem po víceúčelových fregatách z projektu 106 (MIECZNIK) a minolovek z projektu 258 (KORMORAN II).
Ratownik bude sloužit k posílení potenciálu polského námořnictva – podobně jako u výše zmíněných jednotek bude stavba lodi probíhat v polských loděnicích a za účasti polského průmyslu.
Mohlo by vás zajímat
„Loď Ratownik bude sloužit námořnictvu, bezpečnosti našich námořníků – všech, kteří operují v Baltském moři – ale bude samozřejmě v případě potřeby sloužit i civilním plavidlům. Budeme otevřeni podpoře a pomoci všem, kteří takovou pomoc očekávají. Silné schopnosti v souvislosti s bezpečností ponorek a jejich posádek,“ řekl po podpisu dohody místopředseda vlády Władysław Kosiniak – Kamysz.
Během setkání šéf ministerstva národní obrany také připomněl iniciativu Air Policingu v Baltském moři, na které se Polsko podílí, a bezpečnostní hrozby v tomto regionu.
„Námořnictvo potřebuje podporu. Nezapomínáme ani na operační schopnosti v Baltském moři, protože doba vyžaduje větší aktivitu při operacích v Baltském moři. Potřebujeme schopnosti a spolupráci pobaltských a skandinávských zemí. Potřebujeme schopnosti všech, kteří se podílejí na bezpečnosti v Baltském moři,“ uzavřel polský ministr obrany v Gdyni.
Náměstek ministra Pawel Bejda informoval, že Ratownik má být téměř 100 m dlouhý a 19 m široký, s výtlakem 6 500 t a dosahem 6 000 mm. Posádku Ratowniku bude tvořit 100 lidí. Na palubě plavidla bude přistávací plocha pro vrtulníky a vybavení bude zahrnovat podvodní vozidla, hydrologická a hasičská zařízení atd. Dosah byl stanoven na cca 6 000 námořních mil a maximální rychlost na cca 16 uzlů. Hodnota zakázky přesahuje 1 miliardu zlotých.
Přitom už v prosinci 2017 byla podepsána smlouva na plavidlo s podobnými parametry, jako má Ratownik, které jsou stanoveny ve stávající smlouvě. Smlouva byla v roce 2020 zrušena z důvodu vysokých nákladů.
Polské námořnictvo má v současné době ve službě dvě záchranné lodě – ORP Piast a ORP Lech – staré ale padesát let.