Americká společnost Meta oznámila, že od října 2025 zcela stáhne politickou reklamu z Facebooku a Instagramu v celé Evropské unii. Reaguje na nové unijní nařízení o transparentnosti, které zpřísňuje pravidla pro politický obsah. Kopíruje tím rozhodnutí společnosti Google, která svůj záměr oznámila už loni v listopadu.
Americká firma jako důvod uvedla „nefunkční požadavky a právní nejistoty“ zavedené novým nařízením EU o transparentnosti a cílení politické reklamy (TTPA), které bylo přijato loni v březnu a bude platit od 10. října.
Jen se souhlasem uživatele
Nařízení stanovuje, že politické reklamy musí být jasně označeny. Mají obsahovat informace o zadavateli, metodách cílení, nákladech a volební relevanci. Důležité je, že zacílení reklamy na základě osobních údajů bude možné pouze s výslovným souhlasem uživatele. Nařízení rovněž zakazuje politickou reklamu tři měsíce před volbami od subjektů, které nepatří do EU.

Pravidla jsou podle Rady EU navržena tak, aby pomohla občanům „rozpoznat politickou reklamu a pochopit, kdo za ní stojí“. Hlavním cílem regulace je chránit demokratické principy v Evropě a také soukromí občanů žijících v sedmadvacítce.
Nemožná mise
Společnost Marka Zuckerberga vysvětlila, že regulační požadavky dosáhly v Unii takové úrovně, se kterou již nemůže pracovat. „Jedná se o obtížné rozhodnutí, které jsme učinili v reakci na nastupující nařízení EU o transparentnosti a cílení politické reklamy. Zavádí značné provozní výzvy a právní nejistoty,“ uvedla společnost.
Ačkoli společnost Meta dlouhodobě vyžaduje od inzerentů, aby ověřovali svou totožnost a zveřejňovali, kdo za politickou reklamu zaplatil, domnívá se, že nové nařízení téměř znemožňuje dodržování předpisů. Reklamní produkt nebude podle americké firmy fungovat ani pro inzerenty, ani pro uživatele.
Právní nejistota i regulace
Rozhodnutí internetového giganta přichází několik dní poté, co odmítl schválit kodex postupů pro umělou inteligenci EU. Společnost si stěžovala na stejné aspekty – právní nejistotou a přílišnou regulaci.
Meta v případě ukončení politické reklamy následuje rozhodnutí vedení firmy Google. To už loni v listopadu oznámilo, že přestane v EU zobrazovat politickou reklamu ještě předtím, než nařízení TTPA vstoupí v platnost. Argumentovalo jako konkurent. Regulace bude znamenat vyšší provozní náklady a právní nejistoty. Poukázalo také na příliš širokou definici politické reklamy.
Mohlo by vás zajímat
Organický obsah zůstane
Obě společnosti zdůraznily, že se jejich rozhodnutí týká pouze placené politické reklamy, nikoli uživatelského obsahu nebo politického vyjádření v širším smyslu. Političtí kandidáti a běžní uživatelé budou moci i nadále zveřejňovat své příspěvky a diskutovat o politických tématech.
Společnost Google dodala, že je i nadále odhodlána podporovat demokratické volby. Zajistí, aby měli voliči „přístup k vysoce kvalitním a spolehlivým informacím“ a zároveň bude bojovat proti dezinformacím.
Alergie na transparentnost
Někteří poslanci Evropského parlamentu stanovisko amerických technologických firem nechápou. Zpravodaj Evropského parlamentu pro regulaci politické reklamy Sandro Gozi (Renew/Francie) jejich rozhodnutí považuje za známku „alergie na transparentnost, ochranu údajů a demokratickou odpovědnost“.
Italský zákonodárce zvolený za Francii obvinil společnost Meta z pokrytectví. „Tvrdí, že bojuje proti dezinformacím, ale zároveň z nich profituje,“ uvedl s tím, že se internetové firmy pouze vyhýbají odpovědnosti. Doufá nicméně, že se tím uvolní prostor pro evropské firmy, které dodržují pravidla.
Rozhodnutí společností Meta a Google zastavit politickou reklamu ukazuje na rostoucí střet mezi technologickými platformami a evropskými regulacemi. Firmy tvrdí, že nová omezení znemožňují nabízet nástroje a kampaně, na které se voliči v Unii spoléhají.