Senátorka pro městskou mobilitu, dopravu, opatření v oblasti klimatu a životní prostředí Ute Bondeová prosazuje zavedení magnetické levitační dráhy (Maglev) v Berlíně. Vnímá ji jako řešení, které by mohlo zlepšit místní dopravu a přinést řadu výhod.

Rychlovlak Maglev je podle senátorky autonomní, tichý a levnější než metro i tramvaje, a to jak z hlediska výstavby, tak provozu. Bondeová se domnívá, že město musí být otevřené všem novým technologiím, a proto chce myšlenku Maglevu zahrnout do svého plánu mobility pro rok 2035, který představí na podzim.

Maglev vyvolal rozporuplné reakce

Myšlenka magnetické levitační dráhy v Berlíně není nová. Poprvé ji v listopadu 2023 navrhl předseda frakce CDU Dirk Stettner, který přišel s nápadem na vybudování několik kilometrů dlouhé pilotní trati v centru města. Návrh ale vyvolal negativní reakce.

Sdružení pro ochranu životního prostředí a přírody (BUND) jej označilo za „absurdní projekt“ a předseda frakce SPD Raed Saleh ho nazval „vzdušnými zámky“.

Primátor Berlína Kai Wegner (CDU) se v roce 2024 přiklonil k myšlence využití Maglevu pro lepší propojení předměstí.

Mohlo by vás zajímat

politička rychlovlak
Berlínská senátorka pro dopravu Ute Bondeová tvrdí, že dnes jsou podmínky pro výstavbu Maglevu v německé metropoli příznivější než dříve. Foto: Marc Vorwerk

Možné trasy a další výhody

Senátorka Bondeová uvažuje o zcela jiných trasách. Jedna z možností je vybudování dalšího okruhu mezi S-Bahnem a hranicí spolkové země. Dále zvažuje propojení bývalého kongresového centra (ICC) s berlínským letištěm, ležícím v brandenburském Schönefeldu. Zdůrazňuje, že díky této trase by se cestující mohli odbavit nebo odbavit alespoň svá zavazadla přímo v centru města. Což by ulehčilo cestu na letiště.

Podle Bondeové by Maglev mohl sloužit i k dalším účelům. Věří, že by mohl snížit počet kamionů vjíždějících do Berlína, protože by mohl propojit město s distribučními centry v sousedním Braniborsku.

Šance na realizaci?

Podle senátorky se šance na realizaci těchto plánů výrazně zvýšily. V koaliční smlouvě CDU a SPD na spolkové úrovni je magnetická levitační dráha zahrnuta do zákona o financování obecní dopravy.

To znamená, že Maglev by mohl být financován stejně jako metro a tramvaje. To mu dává příležitost být zvažován ve studiích proveditelnosti, a mít tak reálnou šanci na uskutečnění.