INZERCE

Přístav v polských Policích Foto: Mořský Klastr Západního Pomořanska

Poláci se chystají na výstavbu Západopomořanského vodíkového údolí

Společnosti z kapitálových skupin Azoty a Enea jsou mezi těmi, které podepsaly dopis o záměru vybudovat Západopomořanské vodíkové údolí. Dopis o záměru podepsalo také několik státních institucí a akademických center ze Západopomořanského vojvodství. V tiskové zprávě to uvedlo polské ministerstvo klimatu a životního prostředí.

Zhruba desítka subjektů podepsala dopis o záměru vybudovat Západopomořanské vodíkové údolí, v němž vyjádřila ochotu spolupracovat a podniknout kroky k vybudování a rozvoji trhu s vodíkem.

Mezi signatáři dokumentu jsou Azoty a jeho dceřiné společnosti Azoty Police, Azoty Polyolefins a Port Morski Police, stejně jako Enea a její dceřiná společnost Enea Operator. Dopis o záměru podepsalo také několik státních institucí a akademických center ze Západopomořanského vojvodství.

„Jsme již třetím výrobcem vodíku v Evropské unii a pátým na světě. Jsem přesvědčen, že všechny naše aktivity na regionální i centrální úrovni přispějí k celosvětovému využití vodíkové technologie, mimo jiné v energetice, dopravě a průmyslu,“ řekla ministryně pro klima a životní prostředí Anna Moskwowá.

Západopomořanský vévoda Zbigniew Bogucki zase upozorňuje, že region, v němž vzniká další vodíkové údolí, je k rozvoji v této oblasti předurčen mimo jiné díky již existující infrastruktuře a realizovaným projektům. Jedná se zejména o terminál LNG ve Świnoujście a plynovod Balitc Pipe, jakož i o četná zařízení na výrobu energie z obnovitelných zdrojů, která umožní výrobu nového paliva.

Tomasz Hinc, prezident společnosti Azoty, považuje za jednu z klíčových infrastruktur, která by mohla přispět k rozvoji trhu s vodíkem v Polsku, Port Morski v Policích. Na rozdíl od přístavů v Gdaňsku, Gdyni, Svinoústí a Štětíně se tento přístav nenachází v blízkosti velkých populačních center a již nyní poskytuje služby nákladům, které se zdráhají být v blízkosti měst, což by mělo v budoucnu umožnit další rozvoj.

Dvoukotviště v Policích o délce 415 m a konstrukční hloubce 12,5 m je rozdělené na prostor pro vykládku surovin vybavený dvěma vykládacími portálovými jeřáby Kone o kapacitě 6 000 t/24 hodin a kotvištěm hnojiva pro manipulaci s produkty chemických závodů Police SA vybaveným manipulační technikou MVT o nosnosti 3 500 t/24 hod a dvěma drapákovými jeřáby s nosností kapacita Q=10t. Přístaviště má také sklad (2 000 m2) a otevřený sklad o rozloze 5 000 m2.

Přístaviště má provozní hloubku 10,5 m, což znamená, že může sloužit největším lodím schopným plavební dráhy do Štětína, tj. lodím o délce 160 m a ponoru 9,15 m nebo délce 206 m a ponoru 8,15 m, což znamená, že je plně schopno odbavit plně naložené lodě pro přepravu volně loženého nákladu s 16 18 000 DWT nebo částečně naložené lodě pro přepravu volně loženého nákladu s kapacitou 40 000 DWT.

„Již nyní se předpokládá, že přístavy budou hrát klíčovou roli při přechodu na energetiku, a proto by klíčovou roli v tomto ohledu mohl pro náš region sehrát policský námořní přístav, který by se mohl stát centrem zelených surovin, včetně zeleného vodíku a zeleného čpavku“ tvrdí Tomasz Hinc, prezident společnosti Azoty.

Dodává, že od roku 2023 budou skupiny Azoty Police Group a Azoty Polyolefins Group schopny vyrábět dohromady více než 120 000 tun vodíku ročně.

(nik)