Polská rada ministrů tento týden rozhodla o přerozdělení částky 1,3 miliardy zlotých (v přepočtu přes 7 miliard korun) z Národního železničního programu (KPK) na údržbu a opravy železniční infrastruktury. Po zasedání vlády to oznámila kancelář premiéra. Před týdnem přitom polská Rada ministrů přijala usnesení o vytvoření víceletého programu Vládní program podpory úkolů správců železniční infrastruktury, včetně údržby a oprav, do roku 2028. Limit veřejných prostředků na realizaci programu má činit více než 49 miliard zlotých (celkem v přepočtu přes 272 miliard korun).
Kancelář premiéra dále vysvětlila, že se zároveň plánuje rekapitalizace společnosti PKP (Polskie Linii Kolejowe), která je odpovědná za realizaci Národního železničního programu, v roce 2024 státními cennými papíry v hodnotě 1,3 miliardy zlotých na financování investic realizovaných společností.
Kromě toho, jak se uvádí v komuniké po zasedání vlády, aktualizace Národního železničního programu zohledňuje výsledky druhé výzvy subvenčního programu CEF2 Nástroj pro propojení Evropy 2021–2027, v němž byl fond prostředků EU navýšen o více než 3 miliardy zlotých, což umožnilo snížit zapojení prostředků ze státního rozpočtu.
Nástroj pro propojení Evropy (CEF2) byl zřízen s cílem budování, rozvoje a modernizace transevropských sítí ve třech klíčových oblastech: doprava, energetika a digitální technologie. CEF má také usnadnit přeshraniční spolupráci v oblasti obnovitelné energie, a to s přihlédnutím k dlouhodobým závazkům v oblasti dekarbonizace a s důrazem na součinnost mezi odvětvími; a přeshraniční spolupráci v oblasti informačních a komunikačních technologií s důrazem na vývojové trendy a efektivní využívání přírodních zdrojů. CEF je otevřen žadatelům z veřejného i soukromého sektoru.
Cílem CEF2 je mimo jiné další podpora modernizace a výstavby infrastruktury nacházející se na transevropské dopravní síti (TEN-T), tj. ve společném zájmu Evropské unie. Infrastruktura na této síti má poskytovat odpovídající společné standardy technické a funkční výkonnosti. To vše má podpořit udržitelný hospodářský rozvoj a územní soudržnost Unie.
Společnost PKP Polskie Linie Kolejowe je největším provozovatelem železniční infrastruktury v Polsku. Odpovídá za její provoz, údržbu, obnovu nebo účast na rozvoji této infrastruktury a v případě výstavby nové infrastruktury za subjekt, který se do její výstavby pustil jako investor. Odpovídá také za sestavování jízdních řádů osobních, nákladních a speciálních vlaků.
Před týdnem polská Rada ministrů přijala usnesení o vytvoření víceletého programu Vládní program podpory úkolů správců železniční infrastruktury, včetně údržby a oprav, do roku 2028. Limit veřejných prostředků na realizaci programu má činit více než 49 miliard zlotých, přičemž z programu budou moci čerpat např: PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP Szybka Kolej Miejska v Trójmieście, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ve Vratislavi a Euroterminal Sławków.
(nik)