INZERCE

Vozy Jizera, na čínské platformě Geely, by měly být dodávány s lithium-iontovými bateriemi nové generace. Továrna získala stavební povolení. Foto: Jizera

Poláci chtějí vyrábět vlastní elektromobily Jizera. Továrna získala povolení

Společnost ElectroMobility Poland (EMP) získala stavební povolení na výstavbu továrny pro polský elektromobil Jizera. Vyplývá z dokumentů, které získal deník Auto Świat. Vláda navíc již dokončila vlastní audit společnosti. Technologickým partnerem a dodavatelem platformy, na níž bude Izera postavena, je Geely, čínský automobilový konglomerát, který vlastní nejen svoje značky automobilů, ale také Volvo a Lotus, spoluvlastní Smart a je klíčovým akcionářem Mercedesu, korejské dceřiné společnosti Renaultu a Aston Martinu.

Výstavba továrny ve východoslezském Jaworznu na první ryze polské elektromobily značky Jizera se může rozběhnout. Starosta města vydal povolení k výstavbě výrobního závodu, jak potvrdil v rozhovoru pro Auto Świat.

„Proces vydání stavebního povolení pro továrnu proběhl hladce a v souladu s našimi očekáváními. Tato investice má strategický význam pro rozvoj města a regionu. Připomeňme, že továrna ElectroMobility Poland bude první investicí v Jaworzenské hospodářské oblasti,“ řekl v rozhovoru pro Auto Świat starosta města Jaworzno Pawel Silbert.

To znamená, že výstavba může začít, protože generální dodavatel již byl vybrán. Polská vláda však o projektu Jizera ještě nerozhodla a na stole jsou stále všechny možnosti: od zahájení výstavby až po upuštění od projektu Jizera.

Rozhodnutí však lze očekávat již brzy. Podle informací, které Auto Świat získal, byl vládní audit EMP již ukončen. Dotkl se všech aspektů činnosti a údajně neodhalil žádné nesrovnalosti kromě těch, o nichž se lze dočíst v závěrech loňského auditu, který společnost EMP rovněž kontroloval. Tehdy se jednalo pouze o obvinění ze zpoždění.

Pokud se vláda vydá kladné stanovisko, bude továrna postavena ve dvou etapách. Její cílová výrobní kapacita má být 300 000 vozů ročně. Dotyčné povolení se týká první etapy.

Orgány EMP odhadují, že do konce roku 2026, tj. do dokončení druhé etapy výstavby a dosažení plné výrobní kapacity, by v továrně mohlo být zaměstnáno až 2 000 lidí.

„Všechny shromážděné dokumenty a analýzy provedené v posledních týdnech – včetně výsledků procesu due diligence investice – byly předány zástupcům státní správy dohlížející na provoz EMP. Společnost rovněž získala stavební povolení pro výrobní závod v Jaworznu, které – po jeho validaci – uzavírá formální proces související s přípravou investice a umožňuje zahájit stavební práce. Provedené analytické práce, předložená dokumentace a výsledky dosavadních auditů a kontrol jsou základem pro spolehlivé posouzení projektu a umožní přijmout směrodatná rozhodnutí o vlastnictví,“ uvedl prezident společnosti EMP Paweł Ponęta.

Připomeňme, že projekt vyvolává řadu kontroverzí. Jedním z nich je, že v případě Izery nejde jen o výrobu polského elektromobilu, ale o transfer čínských technologií. Technologickým partnerem a dodavatelem platformy, na níž bude Izera postavena, je Geely, čínský automobilový konglomerát, který vlastní nejen svoje značky automobilů, ale také Volvo a Lotus, spoluvlastní Smart a je klíčovým akcionářem Mercedesu, korejské dceřiné společnosti Renaultu a Aston Martinu. Je také známo, že EMP nevylučuje, že z linky v závodě Jaworzno sjedou i vozy jiných značek než Izera.

O elektromobilu Jizera se v Polsku hovoří delší čas, první vůz této značky by měl sjet z výrobních linek až letos. Projekt se setkal s řadou překážek.

Stavbu prvního polského elektromobilu řídí společnost ElectroMobility Poland (EMP). Do celého projektu je zapojena i polská vláda, která na výstavbu Jizery již vyčlenila 500 milionů zlotých.

Společnost ElectroMobility Poland byla založena v říjnu 2016 jako společnost čtyř státem kontrolovaných energetických koncernů: PGE, Energa, Enea a Tauron. V současné době je majoritním akcionářem státní pokladna, která drží 90,8 procent akcií; ostatní akcionáři, tedy PGE, Enea, Tauron a Orlenem ovládaná Energa, mají každý 2,3 procenta akcií.

Loni v listopadu byla dokončena druhá konstrukční fáze prvního modelu Jizera. Polská společnost navázala spolupráci s už zmíněnou čínskou automobilkou Geely. Číňané mají být klíčovým technologickým partnerem a dodavatelem platformy, na které bude postavena první Jizera. Polská společnost také navázala spolupráci s italskou projekční kanceláří Pininfarina.

EMP tvrdí, že projekt je v této fázi dokončen ze 40 procent. Stylistické práce skončily a světlo světa již spatřily technické parametry vozu. Jizera jedná také s dodavateli komponentů.

Továrna Jizera má být postavena v hospodářské oblasti Jaworznica – práce na jejím návrhu již byly dokončeny a byla získána většina úředních rozhodnutí. Výstavba by měla začít na začátku roku 2024 a trvat do konce roku 2025.

Očekává se, že výroba prvních modelů bude zahájena v roce 2026, pokud bude továrna do té doby postavena.

Vozy Jizera by měly být dodávány s lithium-iontovými bateriemi nové generace. Zákazník si může vybrat mezi dvěma kapacitními tarify, což umožní dosáhnout dojezdu přibližně 440 km na jedno nabití podle postupu WLTP. Nové polské vozy Jizera lze nabíjet jak domácími nástěnnými nabíječkami, tak rychlonabíjecími stanicemi.

(nik)