Vláda má ve středu znovu na programu novelu zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů. Jedná se návrh ministerstva životního prostředí, jehož schvalování již dvakrát ztroskotalo na odporu resortů financí a průmyslu a obchodu. K co nejrychlejšímu schválení novely ministry před týdnem vyzval Svaz průmyslu a dopravy.
Podle údajů ve veřejné databázi připravované legislativy VeKLEP došlo v návrhu v minulém týdnu k úpravám, ale jejich obsah zůstává neznámý. Tiskový odbor ministerstva životního prostředí na dotaz Ekonomického deníku uvedlo pouze to, že předložené materiály komentuje ministerstvo až po schválení vládou.
Nelze tak potvrdit ani vyvrátit informaci, kterou agentura ČTK přinesla v březnu; podle ní by si měly výnos z emisních povolenek rozdělit mezi sebou ministerstvo životního prostředí a ministerstvo průmyslu a obchodu. Tato informace se objevila před druhým pokusem schválit tuto novelu na jednání koaliční vlády premiéra Petra Fialy.
Podle dobře informovaného zdroje Ekonomického deníku byl problém hlavně v přístupu ministerstva financí, které tuto novelu považovalo za „citlivou“ a proto chtělo její schvalování odsunout až za červnový termín voleb do Evropského parlamentu. Změnu, jak se zdá, přinesl rostoucí tlak zástupců průmyslu, kteří varovali, že spor mezi ministerstvy blokuje čerpání výnosu z povolenek na nezbytnou modernizaci a ekologizaci české energetiky i průmyslu.
Průmyslníci volají po rychlém schválení
Svaz průmyslu a dopravy ČR před týdnem upozornil, že pravidla daná novelou evropské směrnice o obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů měla být do českého právního řádu transponována do konce minulého roku. „Zpoždění však už teď ohrožuje investiční a podnikatelské prostředí, jelikož na využití výnosů jsou navázány dotační tituly, které tak firmy nemohou využívat. Hrozí tak, že nebude možné včas realizovat některé plánované projekty v oblasti průmyslu a energetiky,“ uvedl ředitel Sekce hospodářské politiky tohoto svazu Bohuslav Čížek.
Svaz průmyslu dlouhodobě požaduje, aby výnosy z prodeje povolenek byly plně využity prostřednictvím fondů pro účely modernizace a rozvoje energetiky, průmyslu, na klimatická opatření a na kompenzace nepřímých nákladů pro dotčený průmysl – hutě, ocelárny, cementárny, sklárny, ropné rafinerie a chemický průmysl.
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do mezirezortního připomínkového řízení návrh novely zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů loni v červnu. Vedle zpoplatnění letecké a námořní dopravy dalo do návrhu podmínku, že výnos z prodeje povolenek bude příjmem Státního fondu životního prostředí (SFŽP) a že bude směřovat výhradně na opatření v oblasti klimatu a dekarbonizace ekonomiky. Převod až poloviny výnosu do státního rozpočtu už totiž dle nových unijních pravidel není možný.
Hraje se tu o velký balík peněz. Jak ministerstvo uvedlo v hodnocení dopadu novely (tzv. RIA), s průměrnou cenou povolenky 80 eur za tunu CO2 vychází výnos pro Českou republiku v letech 2021 až 2030 na celkem 193 miliard korun. Možná i proto se o část peněz přihlásila další ministerstva, zejména financí, průmyslu a obchodu a dopravy. Výsledkem bylo velmi bouřlivé připomínkové řízení; na vypořádání námitek potřebovalo ministerstvo vedené Petrem Hladíkem půl roku.
Například ministerstvo průmyslu a obchodu požadovalo, aby výnos z dražby povolenek posloužil na úhradu provozních dotací pro dříve postavené obnovitelné zdroje energie. MŽP reagovalo, že takové použití výnosu není dle nových unijních pravidel možné. Finanční podporu – investiční nebo provozní – lze podle nových unijních pravidel vyplácet pouze nově postaveným „zeleným“ elektrárnám.
Proti návrhu, aby výnos z prodeje povolenek směřoval výhradně do rozpočtu SFŽP, se vyslovilo také ministerstvo financí. Úřad vedený Zbyňkem Stanjurou by chtěl miliardové výnosy z povolenek získat do státního rozpočtu a až poté přidělit na různé ekologické investice v souladu s unijní směrnicí. Ministerstvo dopravy narazilo se svým požadavkem, aby 30 procent výnosů z dražby povolenek směřovalo do Státního fondu dopravní infrastruktury.
Novela neřeší emise z vytápění a dopravy
Novela zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů je transpozicí směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/959, kterou měly členské země zakotvit do své legislativy do konce loňského roku. Už v tuto chvíli má Česko skoro čtyřměsíční zpoždění a vzhledem k délce schvalování zákonů v parlamentu to klidně nakonec může být rok i více.
Aktuální novela se týká „starého známého“ systému obchodování s emisemi EU ETS. Naopak nový systém EU ETS 2, který má emisními povolenkami zatížit spotřebu fosilních paliv v menších energetických zdrojích, tedy ve vytápění komerčních a rezidenčních budov a v silniční dopravě, v něm zatím chybí. Důvodem je delší transpoziční lhůta, ale také citlivost této dodatečné finanční zátěže, která dopadne hlavně na domácnosti a menší firmy (více se o EU ETS 2 dočtete zde).
(dtr)