Společnost Stadler dodala první ze sedmi vlaků s metrovým rozchodem společnosti Transports de Martigny et Régions (TMR) a francouzské státní dráze SNCF. Vlaky vyráběné v Bussnangu v Thurgau budou zavedeny do osobní dopravy od poloviny roku 2026 a budou jezdit na historické trase Mont Blanc Express mezi Martigny (Švýcarsko) a St-Gervais (Francie).

Vlak na míru

Dodáním prvního vlaku začíná další kapitola přeshraniční železniční dopravy v regionu Mont Blanc. Společnost Stadler vyrobila vozidlo na míru ve svém závodě v Bussnangu (TG) a 24. dubna jej předala společnosti Transports de Martigny et Régions (TMR) a francouzské státní dráze SNCF v Martigny. Dvě provozní společnosti Mont-Blanc Express uvedou od poloviny roku 2026 do provozu celkem sedm vlaků. Nahrazují stávající vozový park a zvyšují komfort cestování na historické trase mezi Martigny ve Švýcarsku a St-Gervais-les-Bains-le-Fayet ve Francii na úpatí Mont Blancu.

Z Bussnangu po železnici do Martigny

„První vozidlo jsme přepravili po železnici na podvalníkovém voze z továrny Stadler v Bussnangu (TG) do Martigny (VS) způsobem šetrným k životnímu prostředí,“ vysvětluje Frédéric Evequoz, vedoucí prodeje pro vozidla na míru ve společnosti Stadler. V Martigny pak specialisté přeložili vlak na nákladní automobil a poté jej vykolejili na úzkorozchodnou trať. „Vlak bude nyní převezen do Vernayazu do dílny TMR, kde bude připraven k uvedení do provozu. To zahrnuje i schvalovací proces pro provoz na železničních sítích Švýcarska a Francie,“ pokračuje Fréderic Evequoz.

speciální vlaky Alpy
Společnost Stadler vyrobila vozidlo na míru ve svém závodě v Bussnangu (TG) a 24. dubna jej předala společnosti Transports de Martigny et Régions (TMR) a francouzské státní dráze SNCF v Martigny. Foto: TMR

Přizpůsobené, pohodlné a energeticky úsporné

Nové vlaky Beh 4/8 lze modulárně kombinovat. To umožňuje použití více jednotek, čímž se zvyšuje kapacita v obdobích vysokého počtu cestujících. Velká panoramatická okna nových vlaků nabízejí cestujícím fantastický výhled na velkolepou alpskou krajinu.

Další vlastnosti vlaku:

  • Provoz ozubeného kola a adheze: Vlaky jsou určeny pro kombinovaný provoz na ozubnicových a adhezních tratích. Na ozubnicovém úseku mohou jezdit také ve zdvojené trakci, tj. se dvěma spřaženými vlaky. To zvyšuje efektivitu a flexibilitu.
  • Dostupnost: Vlaky jsou plně v souladu se švýcarským zákonem o diskriminaci osob se zdravotním postižením (BehiG) a umožňují bezproblémový nástup cestujícím se sníženou pohyblivostí.
  • Energetická účinnost: Moderní systémy řízení spotřeby zajišťují provoz šetrný k životnímu prostředí. Například brzdná energie je přeměňována na elektrickou energii a dodávána zpět do sítě.
  • Šetrné k životnímu prostředí: Vozidla splňují nejvyšší ekologické normy. Mimo jiné jsou vybavena energeticky úspornými klimatizačními systémy.

Přeshraniční projekt pro vynikající zážitek z cestování

Modernizace vozového parku je součástí strategie veřejné dopravy pro region Mont Blanc. Projekt je podporován Švýcarskou konfederací, kantonem Valais a francouzským regionem Auvergne-Rhône-Alpes (AURA). Náklady na sedm nových vlaků činí 76 milionů CHF. Všech sedm vlaků bude dodáno do podzimu 2025 a postupně zaváděno do provozu od poloviny roku 2026.

speciální vlaky Alpy
Vlaky jsou určeny pro kombinovaný provoz na ozubnicových a adhezních tratích. Na ozubnicovém úseku mohou jezdit také ve zdvojené trakci, tj. se dvěma spřaženými vlaky. To zvyšuje efektivitu a flexibilitu. Foto: TMR

„Jsme rádi, že můžeme našimi vlaky přispět ke zlepšení komfortu cestujících na velkolepé železniční trati mezi Valais a Haute-Savoie. Nová vozidla jsou závazkem k modernímu a ekologickému cestování, přeshraniční spolupráci a technologickým inovacím v alpském regionu,“ říká Frédéric Evequoz.

Mont-Blanc Express již více než sto let spojuje Martigny v kantonu Valais se St-Gervais-les-Bains ve francouzském regionu Auvergne-Rhône-Alpes. TMR provozuje úsek na švýcarské straně až k hranicím v Le Châtelard, zatímco SNCF je zodpovědná za provoz ve Francii.