Před pár dny zveřejnila společnost carVertikal, první celosvětový registr vozidel, svoji analýzu o trhu s ojetými automobily. Statistiky odhalily, že za poslední rok měla auta stočeno více než 7,4 miliardy kilometrů. Podvod se stočenými kilometry byl tak zjištěn u 15,2 procent zkontrolovaných vozů. Jak na tuto informaci reaguje český trh?
Maskování a falšování skutečného počtu najetých kilometrů patří k nejzávažnějším problémům na českém trhu s ojetými automobily. Největším rizikem je nákup ojetého vozu, který byl vyroben v letech 2010 až 2013.
Kontroly ukázaly, že téměř u každého desátého vozidla, které bylo vyrobeno v těchto letech, byly zjištěny stočené kilometry.
„Bohužel se obávám, že podvodníci mají pořád dostatek prostoru k podvodům. Již nyní jich řada stáčí kilometry ke stavu, který byl naposledy zaznamenán zahraniční či domácí stanici technické kontroly. Tvrdí, že s autem prakticky nejezdili. Takový podvod pravděpodobně nový systém opět neodhalí. Přitom auto, používané ve firmě, může za dva roky mezi kontrolami na STK najet i sto tisíc kilometrů,“ uvedl předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyněk Veselý.
Stočené tachometry lze odhalit díky pečlivému přístupu
Od 1. října 2018 je manipulace s tachometrem zakázaná a hrozí za ni pokuta až 500 000 korun. Přesto se problém se stočenými kilometry objevuje neustále.
„Auto s více najetými kilometry by mělo podstoupit zcela jiné servisní prohlídky, jinak hrozí selhání důležitých dílů,“ říká Veselý ze sdružení SOVA a doplňuje: „Odborných kroků, jak si ověřit reálný stav tachometru a technického stavu vozidla, je více.“
Za sdružení SOVA Veselý doporučuje 3 základní kroky, díky kterým se riziku stočených kilometrů může kupující vyhnout:
- Prověřit si vůz podle kódu VIN v databázi společnosti Cebia na www.zkontrolujsiauto.cz a věnujte pozornost zejména podezřelým výkyvům v průměrném nájezdu kilometrů v celé historii vozu.
- Přečíst si příručku sdružení SOVA na https://www.sdruzeni-sova.cz/prirucka.pdf, která radí, jak stočené kilometry odhalit, i když se je snaží prodejce zamaskovat. Větší opotřebení vozu je možno poznat například podle stavu interiéru, podle opotřebení volantu a pedálů, podle údajů v řídicí jednotce motoru a dalšími metodami.
- Kupovat vozy od bazarů, které jsou vlastníky vozidel a garantují vrácení peněz v případě odhalené manipulace s tachometrem. Pokud koupíte vůz od prostředníka, který ho má v komisi, budete muset vadu reklamovat u původního vlastníka. Ten může být třeba bílý kůň, tedy najatý prostředník, který zpravidla nebývá k zastižení.
Cílem SOVA je pomáhat lidem, kteří si kupují ojetá auta a stávají se oběťmi triků nepoctivých bazarů nebo individuálních dovozců. Radí lidem s konkrétními problémy, a to nejen v Praze, ale po celé České republice. Monitoruje situaci na trhu s ojetými auty a vytváří přehled aut podezřelých z manipulace s tachometrem.
Informace o podezřelých vozech SOVA také zasílá České obchodní inspekci, která je následně prověřuje. V uplynulém roce zaslalo České obchodní inspekci několik desítek podnětů s podezřením na manipulaci s tachometrem. Tyto případy se hojně množí a je třeba je bedlivě sledovat.
(nik)