Přechod na elektromobily zatím není stejně možný pro všechny skupiny obyvatel. Ukazuje to monitor Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT) financovaný německou nadací Stiftung Mercator. Cílené programy, jako jsou alternativní modely financování, však mohou podle ICCT přístup k programu výrazně usnadnit širším vrstvám společnosti.
Již druhý rok po sobě vydává ICCT monitoring s názvem Elektrická mobilita a sociální participace s ohledem na německý trh s osobními automobily se zaměřením na elektromobily, kde zohledňuje i sociální hlediska. Nyní přišla Mezinárodní rada pro čistou dopravu se zásadním zjištěním: „Sociálně orientovaná politická opatření mohou pomoci řešit nerovnosti a umožnit většímu počtu lidí přejít na elektromobil.“
Příkladem mohou být podle ICCT pobídky na nákup nových a ojetých elektromobilů, které jsou přizpůsobeny konkrétním cílovým skupinám a zohledňují faktory, jako je příjem, omezení mobility nebo velikost jejich domova, stejně jako alternativní modely financování pro osoby s omezenými finančními zdroji.
„Mezinárodní příklady nabízejí vodítka pro politická opatření. Například ve Francii těžili majitelé vozidel s podprůměrnými příjmy na začátku roku ze zvýhodněných leasingových sazeb pro elektromobily. Program s názvem Social Leasing byl spuštěn francouzskou vládou,“ upozornila ICCT.
Mohlo by vás zajímat
„Sociálně spravedlivý přechod na elektrickou mobilitu není automatický, ale je to politický úkol,“ řekl k tomu vedoucí ochrany klimatu ve Stiftung Mercator Lars Grotewold.
Na pozadí značných rozdílů v příjmech a zvýšené finanční zátěže mnoha domácností je podle něj zapotřebí kombinace různých finančních a informačních programů, aby všechny sociální skupiny mohly přejít na elektrifikovaná vozidla.
„Teprve pak existuje šance, že tento transformační proces podpoří široká společenská většina,“ vysvětluje Grotewold.
Z aktuálních výsledků jasně vyplývá, že elektromobily v současné době využívají především první majitelé, kteří mají obvykle vyšší socioekonomický status. Konkrétně k 1. červenci 2024 činil podíl elektromobilů na celkovém počtu registrovaných automobilů cca 3 procenta.
Patrné jsou také regionální rozdíly: Podobně jako v předchozím roce bylo v roce 2023 ve východních částech Německa nově registrováno výrazně méně elektromobilů než na severu, jihu a západě. S podílem elektromobilů na nových registracích ve výši 17 procent se městské regiony umístily za příměstskými a venkovskými regiony, kde elektromobily tvořily 19 a 21 procent všech nových registrací v těchto regionech.
„Úspěch transformace je rozhodující pro dosažení německých klimatických cílů,“ říká vedoucí výzkumná pracovnice ICCT a hlavní autorka monitoru Sandra Wappelhorstová.
„Je zásadní, aby se každý, kdo je při své každodenní mobilitě závislý na automobilu, mohl podílet na přechodu od spalování k elektromobilům – bez ohledu na faktory, jako je příjem nebo místo bydliště,“ podotkla Wappelhorstová.
Kromě nástrojů finanční podpory má pro dosažení co největšího počtu lidí v rámci přechodu na elektromobilitu zásadní význam také rozšíření veřejné a soukromé nabíjecí infrastruktury a opatření na zvyšování povědomí o ní. Cílené informace mohou podle ICCT pomoci například snížit stávající nejistoty – například pokud jde o pořizovací náklady, dojezd, zůstatkovou hodnotu a životnost baterií elektromobilů.
„K elektromobilitě stále existují určité výhrady. Proto jsou důležitá zejména osvětová opatření, ať už zaměřená na širokou veřejnost nebo konkrétní skupiny,“ doplnila Sandra Wappelhorstová.
Monitor je součástí projektu ICCT financovaného nadací Stiftung Mercator na téma elektromobilita a její zapojení do společnosti. Cílem je odstranit stávající mezery ve znalostech prozkoumáním sociálních, geografických a finančních překážek, které brání rychlejšímu přechodu od spalování k elektromobilům. Z toho ICCT odvozuje doporučení pro opatření na podporu účasti společnosti na přechodu od spalování k elektromobilům.
Autory monitoru jsou: Sandra Wappelhorst, Kyle Morrison, Sonsoles Díaz, Alexander Plummer, Sophie Ehmsen, Michelle Monteforte.
Podrobnosti je možné si přečíst ZDE.