Až ve čtyřech pětinách případů usmrcených se však jedná podle instituce šetřící příčiny a okolnosti mimořádných událostí o oběti, které v rozporu se zákonem vstoupily do kolejí a následně byly usmrceny přijíždějícím vlakem. V porovnání s rokem 2021 došlo k nárůstu počtu mimořádných událostí o více, než 16 procent. Počet usmrcených osob se loni zvýšil o téměř 21 procent, počet zraněných o necelá 4 procenta.
Celkem 3 214 mimořádných událostí se odehrálo na drahách trolejbusových, lanových a v metru, ve srovnání s předchozím rokem se jedná o téměř dvacetiprocentní nárůst. Na železnici, s výjimkou metra vzrostl celkový počet mimořádných událostí v porovnání s rokem 2021 o 10 procent, celkový počet usmrcených osob narostl o 21 procent.
Naopak počet zraněných při mimořádných událostech se na železnici o 2 procenta snížil. Největší počet dvaatřiceti mimořádných událostí byl zaznamenán v listopadu, z toho 25 střetů bylo smrtelných.
Následují prosinec (26 – 20) a únor (21 – 19). Nejméně tragické byly naopak letní měsíce červen a červenec, v obou došlo k 18 – ti mimořádných událostem, které se vyžádaly shodně po dvanácti obětech. Podle statistik se v období 2013 – 2022 nepodařilo ani jednou snížit počet obětí pod hranici 200, nejblíže k tomuto číslu byl rok 2021, ve kterém bylo na dráhách usmrceno 206 lidí. Naopak v roce 2014 zemřelo v důsledku kolizí 294 osob.
Statistikám usmrcených osob Drážní inspekce dominují střety vlaku s člověkem zapříčiněné především chůzí po trati a přecházení kolejí mimo přejezd. V roce 2022 narostl počet střetu vlaku s osobou ve srovnání s předchozím rokem o 26 procent, 200 usmrcených se rovná nárůstu o téměř 23 procent.
Stejně tak neradostné jsou statistické údaje k mimořádným událostem na železničních přejezdech, Drážní inspekce loni z pozice nezávislého vyšetřovacího orgánu evidovala celkem 166 střetnutí, ačkoli se jednalo v konfrontaci s rokem 2021 o 4% nárůst, celkový počet usmrcených vzrostl o téměř 28% na 37. O 32% se pak zvýšil počet zraněných. Smutný primát si, co se počtu úmrtí týče, odnesl červenec a říjen s šesti mrtvými.
Přestože v loňském roce pokračoval trend zvyšujícího se počtu nedovolených jízd drážního vozidla za návěstidlo zakazující jízdu, ve srovnání s rokem 2021 nebyly mimořádné události spojeny s tak vysokým počtem úmrtí. Zatímco v roce 2021 zemřely 4 osoby a dalších 60 bylo zraněno, loni zemřel jeden strojvůdce a 9 osob bylo zraněno. Podle zjištění Drážní inspekce za většinou mimořádných událostí v podobě projetí návěstidla zakazujícího jízdu stojí pochybení nebo omyl strojvedoucího. Ohledně vzestupnosti trendu vypovídají čísla, zatímco v roce 2013 se jednalo o 83 nepovolených jízd, loni narost jejich počet na 183.
(boš)