INZERCE

Železniční trať poblíž českých hranic v Bavorském lese. Foto: Landbahn Bayern

Podle studie jsou bateriové vlaky pro Bavorský les technicky reálné, ale drahé a zprovoznitelné za dlouhou dobu

Podle odborné studie, kterou pro bavorskou železniční agenturu BEG vypracovala Technische Universität Dresden, by nahrazení dieselových vlaků v Bavorském lese bateriovou trakcí bylo technicky možné, ale vyžádalo by si investice do infrastruktury ve výši až 32 milionů eur a dobu realizace nejméně 10 let. Oznámila to agentura BEG. Bavorský les je pohoří v německé spolkové zemi Bavorsko, které zahrnuje celou bavorskou část Šumavy, proto se řeší ekologický model železniční dopravy.

Studie se zabývala sítí Bayerwald, která zahrnuje spoje RB35 Plattling – Deggendorf – Zwiesel – Bayerisch Eisenstein, RB36 Zwiesel – Grafenau a RB 37 Zwiesel – Bodenmais. Vlaky v současnosti provozuje společnost Die Länderbahn pod značkou Waldbahn.

Spolková země Bavorsko hodlá od začátku příští provozní smlouvy v prosinci 2034 vyžadovat používání vozidel s neutrálními emisemi CO2.

„Chceme, aby nejpozději do roku 2040 byla veškerá regionální doprava v Bavorsku bezemisní, a to i v Bayerischen Wald,“ uvedl bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter.

„Protože tamní trasy rozhodně nemohou být ve střednědobém horizontu zcela elektrifikovány, poohlížíme se včas po alternativách. Výsledky studie jsou důležitým prvním podkladem pro rozhodování. Upřímně řečeno, jsou také trochu střízlivé z hlediska času a nákladů,“ doplnil ministr dopravy.

Vysoké náklady by byly způsobeny především potřebou „elektrifikačních ostrůvků“, kde by bylo možné dobíjet baterie; stanice Plattling je v současné době jediným elektrifikovaným místem na síti Bayerwald.

Společnost BEG zadala Technické univerzitě v Drážďanech vypracování druhé studie, která se bude zabývat vodíkovou a hybridní trakcí a také možným dopadem navrhované elektrifikace české trati z Klatov do pohraniční stanice Bayerisch Eisenstein, která by snížila potřebu elektrifikačních ostrůvků v Bayernu. Zpráva se očekává koncem tohoto roku.

Spolková země a DB Netz rovněž diskutují o tom, jak by bylo možné zvýšit nápravové zatížení, aby bylo možné používat moderní kolejová vozidla.

„Z hlediska ochrany klimatu je železniční doprava již nyní výrazně lepší než automobilová,“ uvedl člen představenstva BEG Thomas Prechtl.

„Přesto bychom chtěli tuto výhodu ještě rozšířit a učinit regionální dopravu zcela klimaticky neutrální. Která trakční technologie je nejvhodnější, závisí do značné míry na železniční infrastruktuře; neexistuje žádné univerzální řešení. Proto se velmi pečlivě zabýváme každou jednotlivou trasou,“ podotkl.

Společnost Deutsche Bahn předložila plány na elektrifikaci trasy z Norimberku do Ambergu a Furth im Waldu, zvýšení maximální rychlosti na úsecích na 160 km/h a umožnění průjezdu dlouhých nákladních vlaků v Hiltersdorfu a Freihölsu.

(nik)