Tendr na údržbu silnic druhé a třetí třídy pro oblast Mnichovo Hradiště, který vyhlásila Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje letos v květnu, se zřejmě nedostane do finále, tedy výběru vítěze. A to kvůli podezření na kartel. Dozorčí rada Krajské správy a údržby silnic doporučila zrušení výběrového řízení a krajští radní rozhodnutí ve čtvrtek vzali na vědomí. Informoval o tom radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Okolnosti zakázky poputují podle Boreckého na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Podání nabídek se uzavíralo v září a do výběrového řízení se přihlásilo jediné konsorcium složené z osmi firem. Kromě konsorcia se podle Boreckého nepřihlásil nikdo další. Po zrušení tendru poběží podle radního patnáctidenní lhůta na odvolání. Středočeský kraj má podle něj v záloze připravená i další řešení, buď vypíše několik menších tendrů, anebo je ve hře varianta vybudování vlastních kapacit.
Krajská správa a údržba silnic ke konci března vypověděla dlouhodobé smlouvy s dodavateli, novou soutěží chtěl kraj dosáhnout snížení nákladů a kvalitněji odvedené práce. Podle Boreckého jsou některé smlouvy přes patnáct let staré a díky vypisování dynamických soutěží kraj zjistil, že jsou firmy schopny nabídnout služby o třicet až čtyřicet procent levněji. „Pak je celkem logické, že chcete vypsat nový tendr,“ poznamenal.
O zakázku se podle serveru iRozhlas.cz ale přihlásili původní dodavatelé, se kterými chtělo hejtmanství nevýhodné rámcové smlouvy rozvázat. Nestandardní praktiky kolem kontraktů na opravy silnic už dříve podle serveru odhalilo policejní šetření v rámci kauzy Dozimetr.
Hejtmanka Petra Pecková (STAN) má podezření na kartelovou dohodu. „Ne nadarmo jsme dávali Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podnět k prověření kartelových dohod. Osobně mě mrzí, že se velké firmy na trhu do tendru nepřihlásily, ačkoliv se zúčastnily předběžných tržních konzultací,“ uvedla pro iRozhlas.cz.
Krajská správa a údržba silnic původní tendr v hodnotě 2,64 miliardy korun vypsala na letní i zimní údržbu silnic. Jde například o čištění a opravy vozovek, zábradlí a okolí silnic včetně frézování a vysprávky výtluků, údržbu dopravního značení nebo kosení travních a dřevních porostů okolo silnic. V zimě se pak jedná o zajištění sjízdnosti komunikací, včetně zajišťování posypu vozovek, odstraňování sněhu, zásněžek, kontrolních jízd či dispečerské služby a pohotovosti. Dosavadní smlouvy platí podle ČTK do konce března příštího roku, pokryjí tak ještě nadcházející zimní údržbu.
Nový kontrolor
Radní Středočeského kraje ve čtvrtek také vybrali firmu, která bude pro Krajskou správu a údržbu silnic v letech 2024 až 2028 zajišťovat mimořádné kontroly silnic, zdí a tarasů na všech krajských komunikacích. Zakázku získalo sdružení firem Pontex a Pragoprojekt za 33 milionů korun.
„Dodavatel provede hodnocení tělesa a konstrukcí, navrhne nezbytná opatření pro prodloužení životnosti objektu, vypracuje dopravně-inženýrské opatření na přilehlé silnici včetně jeho projednání, zpracuje návrh na diagnostiku, připraví zjednodušenou projektovou dokumentaci na opravu a další práce,“ uvedl radní pro oblast silniční dopravy Karel Bendl (ODS).
Bendl dodal, že Krajská správa a údržba silnic bude zadávat jednotlivé objednávky podle aktuálních potřeb. Ona sama bude i nadále zajišťovat běžné kontroly staveb, včetně různých diagnostik.
(teč)