Hlavní i méně významné pražské mosty jsou dlouhodobě ve špatném stavu, zatímco Barrandovský most už svou zásadní modernizací nedávno prošel a nyní ho čekají pouze „kosmetické úpravy“ pláště, další městské mosty na svou chvíli teprve čekají. Jde například o náročnou stavbu Libeňského soumostí a opravovat se má Hlávkův i Čechův most. Čtyři z menších mostů jsou v metropoli v tak špatném stavu, že musejí být podepřené, uvedli to zástupci Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK).
TSK má v Praze na starosti 628 mostů, jejich stav klasifikuje stupnicí od jedné do sedmi. Čím vyšší číslo, tím horší stav. V nejzávažnějším stavu jsou v metropoli most „Bystrá“ v městské části Praha 20, most u Vltavské v Praze 7, spojnice přes Kolbenovu ulici v Praze 9 a lávka na Ohradě v Praze 3. „Všechny jsou podepřené a čekají na rekonstrukci, anebo nahrazení,“ uvedl náměstek TSK pro investice Josef Richter.
V nejkritičtějším stavu je z velkých pražských mostů takzvané Libeňské soumostí, které se skládá z několika staveb. Původní most od architekta Janáka má projít rekonstrukcí, na kterou naváže stavba nového inundačního mostu, na tu už získalo TSK pravomocné stavební povolení. Původní most byl loni kvůli špatnému stavu zbouraný. „Je to nejsložitější projekt, který město mělo,“ uvedl Richter. Rekonstrukci mostu plánuje hlavní město už dvě dekády.
V „šestce“ se aktuálně nachází i Hlávků most, kde se podle Josefa Richtra řeší projekční práce na povolení záměru. Ve stejné kategorii je i Čechův most, kde zatéká do vozovky. „V lednu jsme podepsali smlouvu s projektantem,“ uvedl Richter. Projekční práce jsou podle něj naplánovány na tři roky. V „pětce“ je Mánesův most, kde se podle Richtra dokončuje studie, jak by se mělo s mostem naložit dále.
Mohlo by vás zajímat
Studie se finalizuje také u dalšího významného pražského mostu Legií. „Je to složitá záležitost s tramvajovou tratí, objevili jsme tam i nějaké pozůstatky řetězového mostu,“ podotkl Richter. Do totožné, páté, kategorie řadí TSK i historický Karlův most, kde ale nejsou v současnosti v plánu žádné zásadní úpravy.

O stupeň hůře je na tom nedaleký silniční Palackého most, kde se TSK připravuje na vypsání projektu a který by měl také projít rekonstrukcí. Tu už má za sebou Dvoreckého most i v úvodu zmiňovaný Barrandovský most. U něj TSK v roce 2026 plánuje sanaci vnějších povrchů.
Praha dokončila dvouletou rekonstrukci mostu loni v listopadu. „Teď nám zjednodušeně řečeno chybí jenom obálka,“ popsal Richter. Náklady by se měly pohybovat podle generálního ředitele TSK Filipa Hájka mezi 60 až 100 miliony korun. Celkové náklady za rekonstrukci Barrandovského mostu byly dosud vyčísleny na 1,14 miliardy korun.
TSK během posledních let také podle Hájka navýšila investice do údržby mostů a jejich diagnostiky. Zatímco v roce 2018 a 2019 to bylo ročně 250 milionů korun, loni částka dosáhla výše více než 620 milionů korun. „To je opravdu velký rozdíl,“ řekl Hájek.