Pokutu ve výši téměř 3 miliard korun dostal v září od Evropské komise americký internetový gigant Google. Šlo o střed zájmů v oblasti internetové reklamy. Teď firma předložila Evropské komisi návrhy, jak ho řešit. Prodat část svých aktiv, jak Evropská komise požaduje, ale odmítá.
Google, který je součástí technologického konglomerátu Alphabet a provozuje nejpoužívanější internetový vyhledávač na světě, je světovou jedničkou v internetové reklamě. Podle Evropské komise ovšem upřednostňuje své vlastní služby v technologiích zobrazování online reklamy na úkor konkurence, inzerentů a vydavatelů. Zneužívá tak podle ní svého postavení na trhu.
Google sází na produktové změny
Firma se nyní snaží na obvinění reagovat sérií návrhů, které mají obavy komise rozptýlit. Návrhy by měly vydavatelům a inzerentům usnadnit používání technologie Googlu pro internetovou reklamu.
„Náš návrh plně zohledňuje rozhodnutí Evropské komise, aniž by došlo k rušivému oddělení aktivit, jež by poškodilo tisíce evropských vydavatelů a inzerentů, kteří používají nástroje Googlu k rozvoji svého podnikání,“ uvedla nyní společnost Google. „Náš plán zahrnuje okamžité produktové změny, jež ukončí specifické praktiky, vůči kterým má komise výhrady,“ sdělila americká společnost.
Komise zvažuje i nucený prodej
Evropská komise již dříve naznačila, že jediným řešením střetu zájmů v internetové reklamě by mohl být odprodej části služeb ze strany Googlu. Na vyřešení problému dala komise firmě čas do listopadu.
Zdroje agentury Reuters uvedly, že by poté mohla společnosti Google oddělení části aktivit nařídit, pokud by firma pokračovala v praktikách narušujících hospodářskou soutěž.
