Spolu se začátkem nového roku přechází část železnice v České republice na nový bezpečnostní systém, evropský vlakový zabezpečovač (ETCS). První úsek, kde má od 1. ledna fungovat, je trať Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov. Během prvního měsíce by se měl systém rozšířit na 622 kilometrů tratí. „Zavádění ETCS je mimořádně komplexní projekt, který klade vysoké nároky na koordinaci všech zúčastněných stran od Správy železnic přes výrobce technologií až po dopravce a jejich personál,“ sdělil už dříve ke startu ETCS ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Ministerstvo dopravy rozdělilo přechod na nový systém zabezpečení kvůli možným komplikacím do čtyř fází. K prvnímu, v úvodu zmíněnému úseku, se přidá 8. ledna úsek Břeclav – Bohumín, 15. ledna bude následovat trať Česká Třebová – Adamov Modřice – Břeclav a 22. ledna Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.

Na tratě pod výhradním provozem ETCS budou moci nově vyjet pouze vlaky, které mají zabudovanou palubní část zabezpečovače. Takto vybaveno jich mělo být od ledna 1500. Drážní úřad ke konci prosince 2024 evidoval podle agentury ČTK přes 1700 vlaků se zabezpečovačem. Školeními museli projít také strojvedoucí, do konce roku 2024 mělo být proškoleno 4500 lidí, podle Drážního úřadu to bylo 3300 lidí a další ještě školení absolvují.

Ministr Kupka na podzim připustil, že může na tratích v prvních měsících výhradního provozu pod ETCS docházet k nečekaným zastavením, takzvaným tripům, kdy se přeruší komunikace traťové i palubní části systému. „A na to budeme muset být nachystaní,“ zmínil v minulosti. Chybná zastavení podle ministra neznamenají omezení bezpečnosti provozu, ale pouze jeho plynulosti a je tedy žádoucí, aby množství chyb ubývalo.

Mohlo by vás zajímat

Ministerstvo dopravy i Správa železnic po dobu zkušebního provozu ETCS jednotlivá zastavení vozidel vyhodnocovaly. V říjnu zaznělo, že téměř sedm procent poruch bylo na straně mobilní části ETCS a další více než čtyři procenta tvořily chyby obsluhy.

Na provoz pod ETCS se chystali i železniční dopravci. „Začátkem příštího roku čeká celou železnici velká zkouška v podobě zahájení výhradního provozu pod dohledem evropského zabezpečovače ETCS na vybraných úsecích koridorových tratí. Jedná se o jeden z největších modernizačních projektů na železnici za poslední období a České dráhy, jako největší z dopravců, dělají vše proto, aby náběh ETCS proběhl pokud možno co nejhladčeji a bez výraznějších komplikací,“ zmínil v prosinci předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Jak uvedla agentura ČTK v závěru roku, vlaky Českých drah podle mluvčího Filipa Medelského v posledním půlroce ve zkušebním provozu pod dohledem ETCS ujely několik tisíc kilometrů denně. „Školení strojvedoucích na provoz s ETCS kontinuálně probíhá, aktuálně máme vyškoleno asi tisíc strojvedoucích,“ řekl.

Dopravce RegioJet podle jeho mluvčí Alexandry Janoušek Kostřicové aktuálně pod systémem ETCS provozuje všechny své lokomotivy. „Jedná se o celkem 28 lokomotiv typu Traxx a čtyři lokomotivy typu Vectron, které jsou schváleny a připraveny k provozu,“ poznamenala mluvčí. Leo Express systémem podle mluvčího Emila Sedlaříka vybavil všechny své vlaky Flirt, které jezdí mezi Prahou a Ostravou, na Slovensko a do Polska, informovala ČTK.

Panují i pochyby

Spuštění nového zabezpečovače zároveň provázejí ale i pochybnosti. Jak Ekonomický deník informoval, Česká republika chce na rozdíl od dalších evropských zemí podle Spolku za efektivní železnici vypnout národní zabezpečovací systém LVZ (liniový vlakový zabezpečovač – pozn. red.), zrušit stávající návěstidla (semafory – pozn. red.) a další signalizační zařízení. V případě výpadků, sabotáží nebo kybernetického útoku tak budou české železniční tratě bez jakéhokoliv zabezpečovacího zařízení, varuje spolek.

Přehled plánovaného spuštění systému ETCS na jednotlivých koridorech. Zdroj: MDCR

„Tuto sázku všeho na jednu kartu považujeme za vysoce riskantní, protože ETCS je v Česku nevyzkoušený systém, který v nedávné minulosti trpěl značnými neduhy. Všechny okolní státy nechávají v provozu i svůj národní zabezpečovač jako záložní systém. Ale zároveň také proto, aby nemusely s velkými náklady vybavovat starší vozidla mobilní částí ETCS,“ uvedl předseda Spolku za efektivní železnici Josef Hendrych.

Představitelé ministerstva dopravy a Správy železnic opakovaně systém ETCS označili za nejlepší možný. „ETCS je jeden z nejambicióznějších projektů v dějinách české železnice, nejen z pohledu technické náročnosti a vynaložených nákladů,“ sdělil již dříve Ekonomickému deníku generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Zavedení výhradního provozu je podle něj srovnatelné s takovými momenty, jakými byl třeba přechod od parních lokomotiv k elektrickým.

Evropský zabezpečovač bude podle ministra Kupky dohlížet na přibližně padesát tisíc vlaků měsíčně. Představuje to víc než 42 procent provozních výkonů vlaků na síti Správy železnic. Na úseku z Olomouce do Uničova je výhradní provoz ETCS zavedený téměř dva roky.

V České republice je aktuálně zabezpečovač ETCS nainstalován na přibližně 1200 kilometrech tratí. Zavádění ETCS podle Správy železnic počítá s postupnou instalací traťové části jednotného evropského vlakového zabezpečovacího zařízení na přibližně 4800 kilometrů železničních tratí do roku 2030, a to včetně výhradního provozu na vybraných tratích od roku 2025. Na celé železniční síti by měl fungovat systém do roku 2040.