Spolu se srpnem začal pro železniční dopravce platit termín, kdy by za splnění podmínek vydaných Drážním úřadem měli začít jezdit pod dohledem jednotného evropského zabezpečovacího systému (ETCS). Pro tento provoz je podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky aktuálně v České republice k dispozici přibližně 1200 českých i zahraničních vozidel.
Dopravci by měli od začátku druhého prázdninového měsíce podle Drážního úřadu zapínat ETCS na úsecích Česká Třebová – Adamov, Modřice – Břeclav, Hustopeče u Brna – Šakvice, Hrušovany u Brna – Židlochovice, Břeclav – Přerov – Bohumín, Česká Třebová – Olomouc – výhybna Dluhonice – Prosenice, výhybna Dluhonice – Přerov a Beroun – Ejpovice.
Drážní úřad mezi podmínkami pro testování systému uvádí, že kromě toho, že je ETCS vybavená trať a vozidlo, musí být na používání zabezpečovače proškolen i strojvedoucí. Dopravci musí také do tří měsíců od vydání opatření informovat Drážní úřad, jakým konkrétním způsobem byla bezpečnostní doporučení realizována. „Toto sdělení činit pravidelně, alespoň jednou ročně, do doby přijetí odpovídajících opatření,“ zmiňuje Drážní úřad v podmínkách.
Systém ETCS prošel do července na vybraných tratích sedmi zátěžovými testy. Výstupy z posledního testu na I. železničním koridoru zhodnotí ministerstvo dopravy na tiskové konferenci v příštím týdnu. „Dopravci na provoz od 1. srpna na vybavených tratích i lokomotivách s vyškolenými strojvůdci dle opatření Drážního úřadu a na výhradní provoz na vybraných koridorových tratích od 1. ledna 2025 připravují,“ sdělil Jemelka Ekonomickému deníku.
Česká republika by měla spustit výhradní provoz ETCS na vybraných úsecích hlavních tratí od ledna příštího roku. Na některých místech se ale zvažuje po železniční nehodě v Pardubicích i dřívější start provozu.
České dráhy v červenci uvedly, že má palubní část ETCS nainstalovanou 400 vozidel. Do konce letošního roku chce státní dopravce dovybavit systémem ještě 66 vozů ze stávající flotily a plánuje nákup 54 jednotek s ETCS. Podle Českých drah probíhá průběžně instalace ETCS do vozidel takzvaných perspektivních řad. Jde například o lokomotivy řady 750, jednotky RegioSpider 841 a 841.2, RegioSharky, elektrické jednotky 660/ 661 InterPanter, RegioPantery první generace nebo příměstské elektrické jednotky 471 CityElefant.
„Všechna nová vozidla, které České dráhy pořizují, už mají nainstalovanou palubní jednotkou evropského zabezpečovače ETCS,“ informovaly už dříve dráhy. Proškolením na systém už také prošlo více než 700 strojvedoucích drah.
Miliardy pro dopravce
Systém ETCS instaloval například také dopravce RegioJet. Podle mluvčí společnosti Alexandry Janoušek Kostřicové měly mít do srpna ETCS čtyři lokomotivy TRAXX MS2 a tři Vectrony. U dalších 18 lokomotiv TRAXX MS3 čekal RegioJet v červenci na schválení systému Drážním úřadem.
„Z hlediska zvýšení bezpečnosti na železnici jsme železničním dopravcům při zavádění palubní části ETCS doposud na dotacích rozdělili částku ve výši přibližně 5,6 miliard korun,“ informoval mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Celkové náklady na ETCS dosud dosáhly podle ČTK v souhrnu téměř 18 miliard korun, kromě dotací pro dopravce stála 5,4 miliardy korun traťová část a šest až sedm miliard uhradili dopravci. Celkové náklady mají být více než dvojnásobné.
V České republice je v současnosti zabezpečovač ETCS nainstalován na přibližně 1200 kilometrech tratí. Zavádění ETCS podle Správy železnic počítá s postupnou instalací traťové části jednotného evropského vlakového zabezpečovacího zařízení na přibližně 4800 kilometrů železničních tratí do roku 2030, a to včetně zmiňovaného zavedení výhradního provozu na vybraných tratích od roku 2025. Na celé železniční síti by měl fungovat systém do roku 2040.
Tereza Čapková