INZERCE

Součástí kontroly ojetého vozu je také jeho online prověření v mezinárodním systému carVertical. Foto: Pixabay

Pochybnosti při koupi ojetého vozu? V České republice vzniká největší platforma na fyzické i online kontroly aut

Zájemci o ojetý automobil jsou zpravidla odkázáni pouze na informace, které jim sdělí prodávající. Zvláště u aut dovezených ze zahraničí však nemusí být úplné či pravdivé. Čeští zákazníci mohou nově využít novou službu, která nabízí fyzickou i online kontrolu v síti 340 partnerských servisů po celé České republice. Součástí odborné prohlídky je nejen fyzická kontrola více než 250 revizních položek, včetně měření tloušťky laku a napojení na servisní diagnostiku, ale také kompletní prověření servisní historie vozu a stavu tachometru v mezinárodním systému carVertical.

Služba tak vychází vstříc lidem, kteří pravidelně kupují ojetý vůz, ale chybí jim k němu informace o jeho aktuálním technickém stavu, případně se nechtějí spoléhat pouze na informace od prodávajícího. Odborný technik zhodnotí celkový stav vozidla a doporučí nezbytný servis, včetně vyčíslení přibližných finančních nákladů.

Zatím zkušební provoz

 „Lidé při nákupu ojetého vozu požadují férové, úplné, a hlavně odborné a nezávislé informace o technickém stavu vozidla,“ říká CEO a ředitel IT služeb CarTrax Martin Foltýn.

Prohlídky vozidel zajišťuje síť přibližně 340 takzvaných CarTrax Pointů, servisních partnerů americké skupiny LKQ Corporation prostřednictvím jejího českého zastoupení LKQ CZ. „Je to unikátní služba, která pomůže zákazníkům získat odborné a nezávislé informace o technickém stavu ojetého vozu,“ říká ředitel servisní sítě LKQ CZ Tomáš Kabrhel.

Havárie či přetočený tachometr

Součástí kontroly ojetého vozu je také jeho online prověření v mezinárodním systému carVertical. Ten na základě dostupnosti relevantních dat prověřuje stav ujetých kilometrů, a to včetně kontroly možného přetočení tachometru. 

Prověřuje se i možné odcizení vozidla ve vybraných evropských zemích, případně jeho minulé prodeje. Zákazník se dozví i prodejní cenu vozidla a může si prohlédnout fotografie vozu. V systému se také zjišťují případné havárie vozu a ceny za jejich opravu. 

Zástupci společnosti plánují, že v příštím roce vstoupí i na trhy v sousedních zemích. „Zatím je vše ve fázi mapování jednotlivých trhů a jednání s případnými partnery, nicméně například Slovensko nebo Německo jsou trhy, kde bychom se rádi se službou CarTrax v polovině příštího roku viděli, “ uvádí k uvažované zahraniční expanzi Pavel Foltýn.

Doba nahrává „ojetinám“

Od letošního července, kdy služba začala fungovat ve zkušebním provozu, prověřil systém CarTrax už více než dvě stovky vozidel. Podle Martina Fotlýna je poptávka vysoká, nicméně s vysokým zájmem firma počítala.

„Trh s ojetými vozy zažívá velmi turbulentní období. Kvůli nedostatku ojetin se na český trh dostávají ve velkém počtu také nekvalitní vozidla ze zahraničí, mnohdy bez servisní historie. V takové situaci je velmi užitečné nechat si vůz pečlivě prověřit,“ vysvětluje Martin Foltýn.

Jak uvádí společnost Aures Holdings, s nedostatkem se potýká i trh se zánovními vozy. Podle společnosti na českém trhu chybí zhruba osm tisíc zánovních aut.

„Pandemie a s ní spojené restrikce a omezení výroby značným způsobem ovlivnily chuť firemních zákazníků investovat do obměny svých vozových parků. Stejně tak privátní zákazníci s výměnou vozu za novější v nejisté době vyčkávali. Omezení výroby většiny světových automobilek zase prodloužilo dodací lhůty nových vozů, které se pochopitelně s odstupem času začalo projevovat i na sekundárním automobilovém trhu, který trpí stále větším nedostatkem mladších ojetin,“ říká provozní ředitel autocenter AAA AUTO Petr Vaněček. 

Doplňuje, že s ustupující pandemií a postupným koncem restrikcí předpokládá postupnou stabilizaci trhu se zánovními vozy.

Tomáš Rovný