Banky v Česku loni zaznamenaly 69 685 napadených klientů s celkovou škodou 1,35 miliardy korun. Je to trojnásobek proti předchozímu roku, jde však jak o případy, kdy klienti přišli o peníze, tak o neúspěšné pokusy, informovala Česká bankovní asociace. Podle statistik Policie ČR činil loni celkový nárůst kyberpodvodů v ČR 5,5 procenta, byl tak nejnižší od roku 2017.

Průměrná škoda na jednoho klienta banky loni dosáhla necelých dvacet tisíc korun, konkrétně 19 357 Kč. Podle výkonné ředitelky asociace Moniky Zahálkové je pokles mezi průměrnou škodnou částkou během prvního pololetí roku, která činila téměř 22 tisíc korun a druhým pololetím ve výši 19 tisíc, výsledkem efektivních kontrolních procesů bank. „Moderní technologie, do kterých banky investují významnou část svých rozpočtů, umožňují rychle identifikovat a zastavit podezřelé transakce dříve, než mohou způsobit výraznější škody,“ vysvětluje.

Zároveň ale připomíná, že odpovědnost není jen na bankách, ale především na klientech samotných, kteří se mohou díky neznalosti stát snadným terčem pro e-šmejdy. Proto Česká bankovní asociace ve spolupráci s dalšími partnery zorganizovala koncem loňského roku druhý ročník rozsáhlé vzdělávací kampaně #nepINdej!. Cílem bylo oslovit co nejvíce lidí a upozornit je na nebezpečí v online prostředí.“

Ondřej Penc z odboru Prevence Policie České republiky potvrdil, že online krimininalita v posledních letech výrazně narostla. „Útoky e-šmejdů jsou stále sofistikovanější, využívají nové metody a je stále těžší rozeznat, že se jedná o kyberpodvod. Proto je edukace a osvěta v této oblasti zásadní. I z tohoto důvodu jsme se zapojili do projektu České bankovní asociace #nePINdej!,“ uvedl s tím, že  loni se uskutečnilo po celé ČR přes 4300 přednášek a besed na téma prevence kyberkriminality a oslovilo se tak zhruba dvě stě tisíc osob.

Mohlo by vás zajímat

Podvody jsou sofistikovanější

Podle statistik Policie ČR byl loňský nárůst kyberpodvodů nicméně zatím nejmenší od roku 2017. V loňském roce evidovala Policie ČR 19 592 nahlášených případů, což v porovnání s rokem 2022 představuje 5,5% nárůst. Významně se ale zvýšila důmyslnost a sofistikovanost kyberpodvodů.

„Stále vynalézavější jsou podvodníci na sociálních sítích, kde je velmi snadné najít oběť. Mezi jeden z nejzávažnějších typů podvodů nadále patří podvodné navolávání, takzaný vishing. Je o to nebezpečnější, že e-šmejdi dokážou nejen věrně napodobit i telefonní číslo instituce, za kterou se vydávají, ale s využitím umělé inteligence i hlas a podobu toho, za koho se vydávají. Je tak stále těžší rozeznat podvodný telefonát od toho pravého. Proto je edukace v této oblasti tak zásadní,“ dodal Penc.

Hacker, kyberkriminalita. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Česká bankovní asociace v loňském roce pokračovala druhým ročníkem ve vzdělávací kampani #nePINdej!, která upozorňuje na sílící nebezpečí podvodů na internetu. Formou hravého testu na kybertest.cz se zájemci mohou rychle a snadno naučit, jak rozpoznat kybernetické útoky a jak jim nenaletět. Kampaň se zaměřuje na širokou veřejnost – mladistvé od 12 let, dospělé i seniory.

„Loňská kampaň byla velmi úspěšná, Kybertest si k dnešnímu dni vyzkoušelo přes 315 tisíc lidí, přičemž průměrné skóre bylo 74 %. Nejnižší skóre měli mladiství ve věku 12 – 17 let, a to 71 % , a lidé nad 56 let, kteří dosáhli stejného skóre, tedy 71 %, upřesnila výkonná ředitelka České bankovní asociace.

V  kampani chce ČBA pokračovat i letos. Primárním cílem je podle výkonné ředitelky naučit co nejvíce lidí, jak se bezpečně v kyberprostoru pohybovat a jak e-šmejdům nenaletět. Kybertest se dá ale vyzkoušet kdykoliv, bez ohledu na kampaň.. Otázky v něm se neustále aktualizují, aby odrážely nejnovější metody podvodníků na síti.

Monika Ginterová