Nákup elektromobilů je finančně náročná záležitost, přesto jejich obliba roste, i u ojetých aut. Jejich nákup však má svá rizika, varuje Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA). Největším je autobaterie. Výměna je finančně velmi náročná a při poškození může dojít i k samovznícení celého vozu, zdůrazňuje sdružení.
V posledních letech můžeme sledovat revoluci v automobilovém průmyslu, a ta se nese ve znamení elektromobility. Stoupá jejich podíl nejen v případě nových vozů, ale i u ojetin – ten se jen letos v Česku meziročně zvýšil o 129 procent a to přesto, že jeho cena je v průměru více než dvakrát vyšší oproti vozům se spalovacím motorem. SOVA však upozorňuje, že zatímco klasické spalovací motory se zdokonalují posledních více než 150 let, vozy poháněné elektrickou energií vznikají jen posledních zhruba 30 let – mají tak svá rizika.
Nejcitlivějším komponentou elektromobilů je baterie, která je zároveň i nejdražší součástkou, ale časem postupně ztrácí schopnost uchovávat energii. S jejim stárnutím se pak pojí dodatečné náklady na její renovaci, jinak hrozí nižší dojezd, častější nabíjení a potenciální riziko samovznícení, upozorňuje SOVA. Dalším faktorem přímo působícím na baterii jsou příliš vysoké nebo naopak nízké teploty.
Z dat americké společnost ReapairPal.com, která sbírala zkušeností zákazníků, plyne, že uživatelé nejčastěji kritizovali její nespolehlivost. Autobaterie způsobovala zkraty v celém elektromobilu, problémy s únikem chladící kapaliny, samovznícení během nabíjení a další elektrické závady. Na druhou stranu hloubkové analýzy obchodníků s ojetými elektromobily ukazují, že degradace baterií nepostupuje zdaleka tak rychle, jak se původně odhadovalo. Pro zákazníky je proto klíčové, aby obchodníci prováděli při výkupu hloubkovou analýzu stavu akumulátoru a výsledky u každého konkrétního vozu zveřejňovali.
Kontrola podle VIN kódu se větišnou vyplatí
Bezesporu největším rizikem je nepřiznaný skutečný stav vozu, zatajené havárie nebo laické opravy. Například po bouračce může dojít k vnitřnímu poškození baterie, což nemusí být na první pohled znatelné, protože i poškozená baterie může ještě nějakou dobu fungovat. Rizika jsou ovšem podle sdružení obrovská. Nejen, že výměna baterie je finančně velice náročná, ale především může dojít i k samovznícení celého vozu.
„Rozhodně si před koupí elektromobilu nechte vůz zkontrolovat pomocí kódu VIN. Dozvíte se celou historii vozu, a seznámíte se tak se všemi potenciálními riziky koupě,“ říká předseda Sdružení na Ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý. „Největším rizikem koupě ojetého elektromobilu je rozhodně špatný stav baterie. Proto doporučuji vyhledat seriózní autosalon, který má kvalitní diagnostiku a dá vám záruku bezpečného nákupu a prověření vozu ještě před prodejem,“ dodal.
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů nejen monitoruje situaci na trhu s ojetými auty, ale vytváří i přehled aut podezřelých z manipulace s tachometrem. Informace pak zasílá i České obchodní inspekci, která je následně prověřuje. V uplynulém roce takových podnětů zaslalo několik desítek a jak uvedlo, případů rapidně přibývá.
(mig)