INZERCE

Logo Českých drah. Foto: České dráhy

Po mimořádné události na dráze odvoz Liftagem, České dráhy zatím službu využily sporadicky

České dráhy od začátku letošního února spolupracují se společností Liftago. Cestující mohou službu využít v případě mimořádné události na trati, kdy není možné dál v cestě pokračovat vlakem, anebo náhradní dopravou. Dráhy zatím službu využily podle tiskového mluvčího Petra Šťáhlavského jen ve velmi málo případech.

Za mimořádné události na trati České dráhy pokládají například nehody na přejezdech, poruchy nebo srážky s člověkem. „Četnost využití bude závislá na vzniku podobných mimořádností. U většiny z nich ale zajišťujeme náhradní dopravu autobusy, anebo je řešíme dalšími možnými způsoby. Proto lze očekávat, že půjde o jednotky až desítky případů měsíčně, kdy bude tato možnost přepravy využita,“ sdělil Ekonomickému deníku ke službě Šťáhlavský.

České dráhy také informovaly, že v rámci spolupráce s Liftagem není nutné řešit proplácení cesty, vyúčtování se uskuteční mezi společností a státním dopravcem automaticky, cestující nezaplatí nic. Cestu, ale musí nejdříve České dráhy schválit. V případě mimořádné události by měli cestující kontaktovat průvodčí, pokladní či zákaznický servis Českých drah, předat jim na sebe kontakt a počkat na instrukce, jaký bude další postup.

Náhradní autobusová doprava Českých drah. Foto: České dráhy

Službu objednává přímo státní dopravce a Liftago je možné podle drah využít na 80 procentech území České republiky. Maximální cena přepravy je 1500 korun. Cestují si v případě, že nechtějí využít služby Liftaga, mohou objednat taxi dle své volby také tradičním způsobem. Cestu jim následně proplatí České dráhy.

Lidé mají při mimořádných událostech nárok nejen na náhradní dopravu, ale také na občerstvení, a to v případě zpoždění při příjezdu nebo odjezdu vlaku o více než jednu hodinu. V krajních případech mohou požádat i o ubytování. České dráhy vydají ubytovací voucher, který je možné využít ve smluvních zařízeních.

Kompenzace nabízí také dopravce RegioJet. Jejich výše se řídí podle mluvčí Alexandry Janoušek Kostřicové rozsahem minut, které přesahují předpokládaný příjezd spojů. Právo na kompenzaci mají cestující podle ní i v případě, že vina zpoždění není na straně RegioJetu a šlo například o poškození trakčního vedení či dopravní zácpy.  

„Kompenzace se vztahují na všechny autobusové a dálkové vlakové spoje RegioJet, bez ohledu na to, zda se jedná o vnitrostátní či mezinárodní dopravu. Výše kompenzace závisí na trase a délce zpoždění, přičemž může dosáhnout až 100 procent ceny jízdného,“ uvedla mluvčí RegioJetu.

Kompenzace jsou podle ní převáděny přímo na konto zákazníka ve formě kreditu, za který je možné zakoupit další jízdenku nebo si kompenzaci vyzvednout v hotovosti na naší pobočce.

Pokud je nutný odvoz cestujících po mimořádné události, snaží se podle mluvčí RegioJet nabídnout dopravu do cíle jiným spojem nebo zajistit náhradní dopravu. „Jednotlivé situace vždy vyhodnocujeme a komunikujeme s klientem individuálně. Pokud se nepodaří zajistit adekvátní náhradní dopravu, může být klientovi nabídnuta i možnost zajištění ubytování nebo proplacení nákladů na taxi,“ sdělila Alexandra Janoušek Kostřicová.

(teč)